اسم الکتاب : شرح و تفسیر لغات قرآن بر اساس تفسیر نمونه المؤلف : شریعتمداری، جعفر الجزء : 1 صفحة : 37
نكته
ديگرى كه قابل ذكر است، تأثير گناهان در كوتاهى عمر است، زيرا (در آيۀ 4 سورۀ
نوح)[*]آمده
است:
اگر ايمان بياوريد و تقوا پيشه كنيد خدا به شما عمر طولانى مىدهد
و مرگ شما را به تأخير مىاندازد، با توجه به اين كه گناهان همواره بر جسم و يا
روح انسان ضربههاى هولناك وارد مىكند درك اين معنى آسان است.[**].
در روايات اسلامى نيز روى اين معنى تأكيد فراوان شده است، از جمله
در يك حديث پرمعنى از امام صادق (ع) مىخوانيم:
من يموت بالذنوب اكثر ممّن يموت بالآجال، و من يعيش بالاحسان اكثر
ممّن يعيش بالاعمار! «آنها كه براثر گناهان مىميرند بيش از آنها هستند كه به مرگ
الهى از دنيا مىروند، و كسانى كه براثر نيكوكارى عمر طولانى پيدا مىكنند بيش از
كسانى هستند كه براثر عوامل طبيعى عمرشان زياد مىشود!»[1](ج
59/25-60.)
[***]مِنْ
أَجْلِ ذٰلِكَ كَتَبْنٰا عَلىٰ بَنِي إِسْرٰائِيلَ...«بههمينجهت
بر بنى اسرائيل مقرر داشتيم...» مائده/ 32.
[****] گفته شده است: هر اجلى
جنايت است، ولى هر جنايتى «اجل» نيست و نيز گفته مىشود: فلان كار را «من اجله»
يعنى به خاطر آن انجام دادم. و شايد اولينبار كه كلمۀ «اجل» براى علت بهكاررفته
دربارۀ جرم و جنايت بوده باشد، مثلا گفته مىشود فلانى را به جهت كار بد و
جنايتش ادب كردم «ادبته من اجله» در اين جا كلمه «اجل» در موقعيت جنايت به كار
رفته، لكن در عبارت موقعيت تعليل است و پس از توسعه يافتن، در موارد مختلف به
معناى علت بهكاررفتهاست. «به نقل از فرهنگ لغات قرآن، محمد قريب، ج 36/1.»
اسم الکتاب : شرح و تفسیر لغات قرآن بر اساس تفسیر نمونه المؤلف : شریعتمداری، جعفر الجزء : 1 صفحة : 37