به معنى هرگونه پاداش است، اما اين واژه در آيۀ مورد بحث به
صورت نكره آمده است و نكره در اين گونه موارد براى تعظيم و بزرگداشت يك موضوع مىآيد
كه آن به معناى اجر و پاداش مهم و فوقالعاده است[**].
(در مفردات راغب مىخوانيم كه جمع أجر، اجور است: «... آتوهنأُجُورَهُنَّ...»نساء/
24 كه كنايه از مهريّه و كابين زنان است. أجر و اجرت دربارۀ عقد پيمانهايى
كه جارى مىشود به كار مىرود و همواره براى سود و نفع است:«... فَأَجْرُهُ عَلَى اَللّٰهِ...»شورى/
40 كه اشاره به پاداش معنوى است، ولى واژۀ «جزاء» چه عقد پيمان جارى بشود يا
نه و نيز در آن سود باشد يا زيان، هر دو به كار مىرود، مانند آيۀ:
به معنى «عمر و مدت چيزى» است و گاه به نقطۀ پايان و انتها
نيز «اجل» گفته مىشود، مثل اين كه مىگوييم: اجل فلان بدهى، فلان زمان است (يعنى
سررسيد آن) و به
[*]وَ
جٰاءَ اَلسَّحَرَةُ فِرْعَوْنَ قٰالُوا إِنَّ لَنٰا لَأَجْراً
إِنْ كُنّٰا نَحْنُ اَلْغٰالِبِينَ. «ساحران نزد فرعون آمدند و
گفتند: آيا اگر ما پيروز شويم اجر و پاداش مهمّى خواهيم داشت؟» اعراف/ 113.
[**]
صاحب مقاييس اللغة، براى كلمه «اجر» دو معنى اصلى آورده و گفته است امكان دارد كه
بين آن دو را جمع كرد يكى مزد عمل و ديگرى شكستهبندى استخوان شكسته. و معنى جمع
بين اين دو آن است كه اجرت عامل، چيزى است كه رنج و خستگى ناشى از عمل را در عامل
جبران كند.
[***]... ثُمَّ
قَضىٰ أَجَلاً وَ أَجَلٌ مُسَمًّى عِنْدَهُ.«... سپس مدتى مقرر داشت
(تا انسان تكامل يابد) و اجل حتمى نزد اوست» انعام/ 2.
اسم الکتاب : شرح و تفسیر لغات قرآن بر اساس تفسیر نمونه المؤلف : شریعتمداری، جعفر الجزء : 1 صفحة : 35