آلَ:(آيۀ
33 سورۀ آل عمران)[**]به
گفته «راغب» در كتاب مفردات از «اهل» گرفته شده و تنها تفاوتى كه با «اهل» دارد،
اين است كه «آل» معمولا به نزديكان افراد بزرگ و شريف گفته مىشود، ولى «اهل» معنى
وسيعترى دارد و بر همه اطلاق مىشود، همچنين «آل» به افراد انسان اضافه مىشود
ولى كلمۀ «اهل»، به زمان و مكان و هر چيز ديگر اضافه مىشود مثلا مىگويند
اهل فلان شهر، امّا نمىگويند آل فلان شهر! و يا به عبارت ديگر: كلمۀ «آل»
در اصل، «اهل» بوده و سپس به اصطلاح «قلب شده» و به اين صورت در آمده است، و «اهل»
به معنى نزديكان و خاصان انسان است، اعم از اين كه بستگان نزديك او باشند و يا
همفكران و همگامان و اطرافيان.
تنها خاندان و بستگان او نيست، بلكه پيروان او را به طور عموم شامل
مىشود، زيرا «آل» گرچه غالبا در مورد «اهل بيت و خانواده» به كار مىرود، ولى
احيانا در معنى وسيعى نيز استعمال مىشود، و قرائن مقام نشان مىدهد كه در اين جا
منظور همين معنى وسيع است. (ج 390/2، ج 314/6، ج 68/23.)
اولوالأمر چه كسانى هستند (سورۀ نساء، آيۀ 59.)[****]
دربارۀ اين كه منظور از «اولوالأمر» چيست و چه كسانى هستند،
در ميان مفسران
(*)توضيحات مشابه ديگرى به
مناسبت بعضى آيات در معانى واژۀ «تأويل» در تفسير نمونه، جلد 8، صفحه 295 و
جلد 9 صفحات 310 (پاورقى) و 407، آمده، كه البته اهمّ مطالب در بالا ذكر شده است.
[**]إِنَّ
اَللّٰهَ اِصْطَفىٰ آدَمَ وَ نُوحاً وَ آلَ إِبْرٰاهِيمَ وَ آلَ
عِمْرٰانَ عَلَى اَلْعٰالَمِينَ.«خداوند، آدم و نوح و آل
ابراهيم و آل عمران را بر جهانيان برگزيد» آل عمران/ 33.
[***]وَ
لَقَدْ جٰاءَ آلَ فِرْعَوْنَ اَلنُّذُرُ.«انذارها و هشدارها (يكى پس
از ديگرى) براى آل فرعون آمد» قمر/ 41.