اسم الکتاب : تحليلى بر دعاهاى انبيا در قرآن المؤلف : خزائلی، محمدعلی الجزء : 1 صفحة : 99
مستجاب كرد لذا تا كنون تمام پيروان دينهاى الهى از
ابراهيم به نيكى و خوش نامى ياد مىكنند و وى را قهرمان توحيد و بت شكن مىدانند و
در مكّه و عرفات و منى و صفا و زمزم از فداكارى او نام مىبرند و وى را مىستايند
و محبتش در دل همه جهانيان قرار دارد.
مرحوم ثقفى در تفسير روان جاويد مىفرمايد: «در بعضى
روايات لسان صدق به پيغمبر خاتم و امير المؤمنين عليه السلام و ائمه اطهار كه از
نسل آن بزرگوار و تابع ملت اويند، تفسير شده و منافاتى با معناى سابق ندارد.»[1](اين
از باب نمونه و مصداق است). «مرحوم طبرسى مىنويسد احتمال هم دارد معنايش اين باشد
كه براى من فرزند صادقى در آخر امتها قرار ده كه دعوت به حق و توحيد داشته باشد كه
آن حضرت محّمد صلى الله عليه و آله و سلم مىباشد.»[2] و حضرت گاهى مىفرمود: من
همان لسان صدقِ پدرم ابراهيم هستم كه خداوند دعايش را مستجاب فرمود و در سوره صافات
مىفرمايد: (وَ تَرَكْنا عَلَيْهِ فِي اَلْآخِرِينَ؛[3]ثنا و تعريف ابراهيم را بر آيندگان
واگذارديم.) در حقيقت مردان بزرگ و شخصيتهاى تاريخى كه امر خيرى را پايه گذارى كردند
دوست دارند، نام نيكشان يادآور فداكاريها و رشادتها باشد و راهشان همراه نام نيك آنها
ادامه پيدا كند.
و نيز ابراهيم دعا كرد بهشت را ارث من گردان و مرا از
وارثين آن قرار ده خداوند در سورۀ مؤمنون بعد از ذكر اوصاف اهل ايمان مىفرمايد:
(أُولئِكَ هُمُ اَلْوارِثُونَ اَلَّذِينَ يَرِثُونَ اَلْفِرْدَوْسَ هُمْ فِيها خالِدُونَ؛[4]اينان
وارثان بهشت برين اند و در آن جاودانهاند.)
وارث بهشت مالك آن مىشود و در آن هميشگى خواهد بود و
به فردوس كه
[1]- محمد ثقفى، تفسير روان جاويد، ج 4، پيشين، ص
133.
[2]- ابوعلى فضل بن حسن طبرسى، مجمع البيان، ج 7،
پيشين، ص 194.