اسم الکتاب : تحليلى بر دعاهاى انبيا در قرآن المؤلف : خزائلی، محمدعلی الجزء : 1 صفحة : 21
و مُلك جهان هستى و فرمان به دست او بود، پس هر بندهاى
لازم است فقط او را بخواند و بندگى كند و خدائى را عبادت كند كه خلقت، يعنى ايجاد
ذات موجودات و امر، يعنى تقدير آثار و نظام جارى در موجودات به دست اوست.
ضمناً آيۀ فوق مىفرمايد: يكى از آداب دعا
تضرّع و زارى و خواندن خدا با آهستگى و در حالت پنهانى است و خوددارى از داد و
فرياد و سر و صداى زياد، در استجابت دعا مؤثر است. آيۀ دوم در مقام تشريع و
دعوت به دعا مىفرمايد:
(وَ اُدْعُوهُ خَوْفاً وَ طَمَعاً إِنَّ رَحْمَتَ
اَللّهِ قَرِيبٌ مِنَ اَلْمُحْسِنِينَ؛[1]پروردگار را از روى بيم و اميد بخوانيد، زيرا
كه قطعاً رحمت خدا به نيكوكاران نزديك است). در اين آيه ضمن تشريع و امر به دعا دستور
مىدهد كه دعا و عبادت شما از دو جنبۀ خوف و طمع بر خوردار باشد و مانند بت
پرستان نباشيد كه عبادت و دعايشان يا فقط از روى اميد و طمع به دنيا است و يا به
خاطر خوف و ترس كه بتها را از ترس و براى محفوظ ماندن از شرّ آنها مىپرستيدند و
يا به طمع و اميد خيرات و بركات، در برابرشان خضوع مىكردند كه اين دو از آفات دعا
هستند، زيرا دعا و عبادت از روى اميد بدون خوف، به غرور منتهى مىشود و انسان را
از حالت بندگى خارج مىكند. همانطور كه عبادت از روى ترس بدون اميد تا وقتى
استمرار مىيابد كه خوف و ترس از معبود در كار باشد و در غير اين صورت آدمى را به
دعا وعبادت وا نمىدارد. بنابراين تضرّع، زارى، افتادگى و دعاى پنهانى و اعتدال در
دعا و عبادت از جهت خوف و رجاء، نيكوكارى و از آداب دعا و بندگى است و باعث مىشود
رحمت خدا به انسان نزديك شود. (إِنَّ رَحْمَتَ اَللّهِ قَرِيبٌ مِنَ اَلْمُحْسِنِينَ؛
به تحقيق كه رحمت خدا به نيكوكاران نزديك است) زيرا كه عمل نيك دارند و دعا را به
خوبى و نيكى انجام مىدهند. امام صادق عليه السلام مىفرمايد: «يامُيَسِّرُ اُدعُ
اللّهَ وَلا تَقُلْ اِنّ الْاَمرَ قَد فُرِغَ مِنهُ اِنّ