اسم الکتاب : تحليلى بر دعاهاى انبيا در قرآن المؤلف : خزائلی، محمدعلی الجزء : 1 صفحة : 22
[1] - روز و شب جمعه: امام صادق عليه السلام: «ما
طَلَعَت الشَّمْسُ بَيومٍ اَفْضَلُ مِن يَومِ الجُمُعَة و اِنَّ كَلامَ الطيّرِ فيهِ
اِذا لَقَى بَعضُها بَعضَاً سَلامٌ سَلامٌ يَومٌ صالِحٌ؛[2]خورشيد در روزى بهتر از روز
جمعه طلوع نكرده است. همانا پرندگان در اين روز وقتى بعضى به بعض ديگر مىرسند، مىگويند:
سلامتى، سلامتى، اين روز شايستهاى است.»
و عن الباقر عليه السلام: «انَّ اللّه تَعالى لَيُنادِى
كُلَّ لَيلَةٍ جُمُعَةٍ مِن فَوقِ عَرشِهِ مِن اوّلِ اللَّيلِ الى آخَرِه اَلا عَبْدٌ
مؤمِنٌ يَدعُونِى لِدينِهِ او دُنْياهُ قَبلَ طُلوعِ الفَجر فَاُجِيَبُهِ...؛[3]خداوند
متعال هر شب جمعهاى از بالاى عرش خود از اول تا آخر شب صدا مىزند آيا بندهاى
هست قبل از طلوع
(وَ اُدْعُوهُ خَوْفاً وَ طَمَعاً إِنَّ رَحْمَتَ
اَللّهِ قَرِيبٌ مِنَ اَلْمُحْسِنِينَ؛1پروردگار را از روى بيم و اميد بخوانيد،
زيرا كه قطعاً رحمت خدا به نيكوكاران نزديك است). در اين آيه ضمن تشريع و امر به
دعا دستور مىدهد كه دعا و عبادت شما از دو جنبۀ خوف و طمع بر خوردار باشد و
مانند بت پرستان نباشيد كه عبادت و دعايشان يا فقط از روى اميد و طمع به دنيا است
و يا به خاطر خوف و ترس كه بتها را از ترس و براى محفوظ ماندن از شرّ آنها مىپرستيدند
و يا به طمع و اميد خيرات و بركات، در برابرشان خضوع مىكردند كه اين دو از آفات
دعا هستند، زيرا دعا و عبادت از روى اميد بدون خوف، به غرور منتهى مىشود و انسان
را از حالت بندگى خارج مىكند. همانطور كه عبادت از روى ترس بدون اميد تا وقتى
استمرار مىيابد كه خوف و ترس از معبود در كار باشد و در غير اين صورت آدمى را به
دعا وعبادت وا نمىدارد. بنابراين تضرّع، زارى، افتادگى و دعاى پنهانى و اعتدال در
دعا و عبادت از جهت خوف و رجاء، نيكوكارى و از آداب دعا و بندگى است و باعث مىشود
رحمت خدا به انسان نزديك شود. (إِنَّ رَحْمَتَ اَللّهِ قَرِيبٌ مِنَ اَلْمُحْسِنِينَ؛
به تحقيق كه رحمت خدا به نيكوكاران نزديك است) زيرا كه عمل نيك دارند و دعا را به
خوبى و نيكى انجام مىدهند. امام صادق عليه السلام مىفرمايد: «يامُيَسِّرُ اُدعُ
اللّهَ وَلا تَقُلْ اِنّ الْاَمرَ قَد فُرِغَ مِنهُ اِنّ عِندَاللّهِ عزوجّل مَنزِلةً
لا تُنالُ اِلا بمَسئَلةٍ و لو اَنّ عَبداً سَدَّ فاهُ وَلَم يَسئَل لَم يُعطَ
شَيئاً، فَسْئَلَ تُعْطَ يا مُيَسِّر اِنَّهُ لَيسَ مِن بابٍ يُقْرَعُ اِلاّ
يوُشَكُ اَن يُفتَحَ لِصاحِبِه؛1 ميسّر بن عبد العزيز مىگويد: امام صادق عليه
السلام به من فرمود: اى ميسّر! خدا را بخوان و نگو امر و كار خدا تمام شده است،
زيرا در نزد خداوند منزلتى است كه به آن رسيده نمىشود مگر به درخواست و دعا و اگر
بندهاى دهان خود را از دعا ببندد و درخواست نكند چيزى را عطا نمىشود، پس مسئلت
كن تا داده شوى. اى ميسّر! هيچ درى كوبيده نمىشود، مگر اينكه اميد است به روى
صاحبش باز شود.»
اسباب و شرايط استجابت دعا
بعضى از اسباب و امورى كه باعث بر آورده شدن دعا مىشوند،
مربوط هستند به خود دعا، بعضى به زمان و مكان آن و بعضى مربوط است به حالات جسمى و
روحى دعا كننده.