اسم الکتاب : تحليلى بر دعاهاى انبيا در قرآن المؤلف : خزائلی، محمدعلی الجزء : 1 صفحة : 20
(أَنْتُمُ اَلْفُقَراءُ إِلَى اَللّهِ وَ اَللّهُ هُوَ
اَلْغَنِيُّ اَلْحَمِيدُ؛[1]شما نيازمندان به خدائيد و خداوند بى نياز و ستوده است) سراپاى
وجود موجودات حاجت و نياز است و هر چه را به مقدار ظرفيّت و استعداد وجودى خود
بخواهند، خداوند به آنها عطا مىكند و از منبع بى كران فيضش به آنها مىبخشد. قرآن
كريم در سوره ابراهيم مىفرمايد: (وَ آتاكُمْ مِنْ كُلِّ ما سَأَلْتُمُوهُ؛[2]هر چه
را از او درخواست نموديد به شما عنايت فرمود.) بنابراين منظور از سؤال، درخواست
تكوينى است كه موجودات به زبان حاجت، آنرا ابراز مىدارند.
2 - دعاى تشريعى: اين قسم از دعا و درخواست مخصوص
موجوداتِ با اراده و مختار است كه هر كدام طبق درجه معرفت از قدرت مافوقِ الهى
مطالباتى دارند، ولى متأسفانه انسانها غالباً بر اثر فاصله گرفتن از تعليمات
پيامبران به غير خدا پناه مىبرند و غير خدا را مىخوانند: (وَ يَعْبُدُونَ مِنْ
دُونِ اَللّهِ ما لا يَضُرُّهُمْ وَ لا يَنْفَعُهُمْ؛[3]غير از خدا كسى را مىخوانند
كه برايشان نفع و ضرر ندارد.)
در مورد تشريع دعا و دعوت به آن خداوند در قرآن مجيد
مىفرمايد: (اُدْعُوا رَبَّكُمْ تَضَرُّعاً وَ خُفْيَةً؛[4]پروردگارتان را در حال
تضرّع و زارى و پنهانى بخوانيد.)؛ (إِنَّ رَبَّكُمُ اَللّهُ اَلَّذِي خَلَقَ اَلسَّماواتِ
وَ اَلْأَرْضَ... أَلا لَهُ اَلْخَلْقُ وَ اَلْأَمْرُ؛[5]... پروردگار شما خداوندى
است كه آسمانها و زمين را خلق كرد... آگاه باشيد كه عالم خلق و امر از آن او
است.) اين آيه توحيد و ربوبيّت خدا را از راه وحدت خالقيّت اثبات مىفرمايد و خلقت
و فرمان را از آن او مىداند و ذكر آيۀ (اعراف/ 55) بعد از آن بمنزله نتيجهگيرى
از آيه قبل است كه مىفرمايد: وقتى خداوند متعال در مسئله خلقت و تدبير عالم،
شريكى نداشت