responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : تحليلى بر دعاهاى انبيا در قرآن المؤلف : خزائلی، محمدعلی    الجزء : 1  صفحة : 203

حكومتى كه از طريق ظلم و غلبه و اجبار مردم به دست مى‌آيد. [2] - حكومتى كه از سوى خداوند است مانند حكومت خاندان ابراهيم و طالوت و ذوالقرنين و سليمان از خداوند خواست به او حكومتى بدهد كه هيچ كس نتواند بعد از او بگويد از طريق غلبه و ظلم و اجبار مردم به دست آمده است. و خلاصه اينكه در تفسير روان جاويد در پيرامون جواب اين سوال آمده است.

[1] - بخل در صورتى است كه شخص نخواهد كسى به مقام و رتبۀ او برسد نه آنكه بخواهد خودش به مقامى برسد كه فوق همه باشد و خواهش حضرت سليمان عليه السلام اين دومى بود.»1

2 - اينكه گفته‌اند پيغمبر نبايد خواهش دنيوى كند پس چرا سليمان اين تقاضا را از خدا كرد؟ جوابش آن است كه اولاً خوب است انسان هرچه مى‌خواهد از خدا بخواهد چه در نيا و چه در آخرت.

ثانياً بُخل در صورتى است كه دنيا را براى خودش بخواهد نه براى آخرت و حضرت سليمان كه پادشاهى مى‌خواست مسلماً براى عدل و داد و نشر دين حق و امر به معروف و نهى از منكر بود كه بدون سلطنت و نفوذ و قوّه و قدرت مُيسَّر نمى‌شود و خداوند دعاى او را مستجاب فرمود و باد را به فرمان او قرار داد.

اوّاب و داود

در سوره «ص» سه نفر از پيامبران بزرگ الهى به عنوان اواب توصيف شده‌اند حضرت داود عليه السلام، سليمان عليه السلام و ايوب عليه السلام درباره داود عليه السلام مى‌فرمايد: (وَ اُذْكُرْ عَبْدَنا داوُدَ ذَا اَلْأَيْدِ إِنَّهُ أَوّابٌ‌؛2به خاطر بياور بنده ما داود عليه السلام صاحب قدرت و توبه كا را.) در اين آيه سه صفت براى داود ذكر شده، يكى اينكه مقام بندگى خدا را داشت، دوم اينكه


[1]- محمد ثقفى، تفسير روان جاويد، ج 4، پيشين، ص 585

[2]- ص/ 19.

اسم الکتاب : تحليلى بر دعاهاى انبيا در قرآن المؤلف : خزائلی، محمدعلی    الجزء : 1  صفحة : 203
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست