اسم الکتاب : تحليلى بر دعاهاى انبيا در قرآن المؤلف : خزائلی، محمدعلی الجزء : 1 صفحة : 19
خودى خود پسنديده و مطلوب ذاتى است و در حقيقت پاسخى
است به نياز فطرى، زيرا تمام انسانها نيازمند درگاه خداى بى نيازند. (يا أَيُّهَا اَلنّاسُ
أَنْتُمُ اَلْفُقَراءُ إِلَى اَللّهِ وَ اَللّهُ هُوَ اَلْغَنِيُّ اَلْحَمِيدُ؛[1]اى
مردم آگاه باشيد شما نيازمند به خدائيد و خداوند بى نياز و ستوده است.) بنابراين
دعا عبادت است و نبايد غرض از آن منحصر در اجابت باشد و هدف عمده تقرب به خداى
تعالى است.
اقسام دعا
1 - دعاى تكوينى: دعاى تكوينى يعنى اينكه همه موجودات
به زبان طبيعت و هستى خويش كه جز فقر ذاتى نيست، از خداى هستى بخش يارى مىجويند و
طلب حاجت مىكنند. و در عالم هستى هر موجودى اعم از جاندار و بى جان به ميزان
استعداد و ظرفيت خود، هر لحظه از خدا طلب فيض مىكند. خداوند در قرآن مىفرمايد:
(يَسْئَلُهُ مَنْ فِي اَلسَّماواتِ وَ اَلْأَرْضِ كُلَّ يَوْمٍ هُوَ فِي شَأْنٍ؛[2]همه
موجودات آسمانها و زمين از خداوند درخواست مىكنند و هر روز و هر لحظه خداوند در
كار جديدى است.)
آيه شريفه به اين حقيقت اشاره دارد كه تمام موجودات
به زبان حال و با هستى خود، خدا را مىخوانند و نيازهاى خود را از او مسئلت مىنمايند
و منظور از درخواست و سؤالِ تمامىِ آسمانيان و زمينيان، درخواست به زبان نيست،
بلكه درخواست به زبان فقر و احتياج است كه اين احتياج ونياز، خود زبان حال است و
معلوم است كه موجودات زمين و آسمان با تمامى وجودشان محتاج خدا هستند و هستى و
بقاء آنها وابسته به وجود بى نياز او است؛ همانطور كه قرآن مىفرمايد: