اسم الکتاب : تحليلى بر دعاهاى انبيا در قرآن المؤلف : خزائلی، محمدعلی الجزء : 1 صفحة : 18
از روى كبر و غرور، كفر به حساب آورده است.
مرحوم مجلسى مىفرمايد: «اگر گفته شود بر اساس اين
آيه، دعا واجب مىباشد و از فرائض است و ترك آن از گناهان كبيره است، چون به آن
وعده عذاب داده شده اين سخن بعيدى نيست، زيرا دعا فى الجمله و حداقل در سوره حمد
واجب است؛ پس كسى كه بطور كلّى دعا را ترك كند و حتّى نمازِ مشتمِل بر آن را
نخواند، مستكبر است و در درجه كفر به خدا است»[1]. همانطور كه امام سجّاد عليه
السلام مىفرمايند: «فَسَمَيّتَ دُعائَك عِبادَةً و تَرْكَهُ اِستِكْباراً و تَوَّعَدْتَ
عَلى تَركِهِ دُخُولَ جَهَنّمَ داخِرِينَ؛[2]خداوندا دعايت را عبادت ناميدى و ترك
آن را كبر دانستى وبر ترك آن وعده دخول در جهنّم دادى».
دعا وسيله يا هدف
آرى مهمترين و مطمئنترين وسيله ارتباط و پيوند
بندگان با خداوند عالم، دعا و نيايش است كه پروردگار عالميان ضمن دعوت بندگان به
دعا از آن به عنوان عبادت و پرستش ياد كرده و براى اِعراض كنندگان از اين منبع پر
فيض و عيد عذاب و ذلّت و خوارى داده است. پيامبر بزرگوار اسلام مىفرمايد:
«اَلدُّعا مُخُّ العِبادَة[3]؛ دعا اساس و مغز عبادت است.» البته اين طور نيست كه
دعا فقط وسيله يافتن خواستهها و بر آورده شدن حاجتها باشد، بلكه مهمترين هدف آن
تقرّب به ساحت قدس الهى و اطاعت امر پروردگار و اظهار نياز و افتقار به درگاه
آفريدگار جهان است؛ لذا هر چند حاجت بندگان ضمن دعا بر آورده نشود، امّا نفسِ دعا
و نيايش، عبادت است، زيرا مانند عبادتهاى رسمى در آن خضوع و خشوع و تذلّل و بندگى
وجود دارد و به