جایگاه و منزلت عقل در معارف
اسلامی بهگونهای است که برخی گزارهها و مفاهیم
عقیدتی مانند شناخت وجود خدا و برخی از صفات او ازجمله قدرت و
ارسال پیامبران، بدون بهکارگیری عقل شناخته نمیشود. به
عقیده عبده، قرآن تأمل و تعقل در هستی و نکات دقیق آن
برای نیل بهیقین در اصول اعتقادی را لازم دانسته
است.[1]
عبده مانند شیعه و معتزله حسن و قبح را عقلی میداند و معتقد
است که عقل خوبی و بدی برخی افعال را درک میکند.[2] از مهمترین دلایل عبده در حسن و قبح ذاتی شناخت و
تشخیص عقل بشری است که میتواند مستقلاً ضرر یا منفعت،
لذت و یا کراهت اشیا و یا امور را درک کند.[3]
به نظر وی در آیه «يأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ و
يَنْهاهُمْ عَنِ الْمُنْكَر»[4] معروف آن است که عقل سالم آن را نیکو دانسته و قلب پاک به
دلیل هماهنگی آن با فطرت آن را میپسندد.[5] او بهتفصیل از جنبه عقلانیِ اسلام در مسائل عبادی مانند؛
نماز و روزه سخن گفته است.[6]
عبده که
خاتمیت پیامبر اعظم 6 در
دین اسلام را نشان از کمال عقلانی جامعه بشری میداند، تأکید میکرد که عقل
بدون مرشدی الهی نمیتواند به آنچه سعادت امتها در آن