دهم) سخنان رشید
رضا در تفسیر سوره یونس که معجزات حضرت عیسی (ع) (آفرینش پرندگان، زنده کردن مردگان و
اخبار از غیب )را پذیرفته و در سوره مائده نظر عبده (آیه فقط بر
توانایی حضرت دلالت دارد) را تأیید کرده ولی خلاف
ظاهر آیه میداند نشانه اضطراب وی در
فهم آیه است.
هـ- ترفیع حضرت عیسی (ع)
قرآن در سوره آلعمران و نسا ترفیع حضرت
عیسی (ع) را متذکر میشود: «إِذْ قَالَ اللَّهُ يَا
عِيسَى إِنِّي مُتَوَفِّيكَ و رَافِعُكَ إِلَيَّ ...»[1] و «بَلْ
رَفَعَهُ اللَّهُ إِلَيْهِ و كَانَ اللَّهُ عَزِيزًا حَكِيمًا»[2]
تفسیر المنار ذیل آیه فوق بدینصورت
است:
یک) «توفی»
در آیه به معنای گرفتن چیزی بهطور کامل است مانند
آیات «اللَّهُ يَتَوَفَّى الْأَنْفُسَ حِينَ مَوْتِها»[3] و «قُلْ يَتَوَفَّاكُمْ مَلَكُ الْمَوْتِ الَّذِي و كِّلَ بِكُمْ»[4] که در مورد مرگ نیز استعمال میشود.
دو) از آیه
به ذهن متبادر میشود که من تو
را میمیرانم و بعد از مرگ،
تو را در مکان رفیعی نزد خودم قرار میدهم. نظیر تعبیری که قرآن در شأن حضرت ادریس (ع) آورده است:
[1] - آل عمران ۵۵. ياد كن] هنگامى را كه خدا گفت: «اى عيسى، من تو را برگرفته و
به سوى خويش بالا مىبرم... .
[2] - نساء ۱۵۸.، بلکه خدا او را به سوی خود
بالا برد؛ و خدا همواره توانای شکست ناپذیر و حکیم است.