یکی از شاگردان عبده به نام طه حسین،
از نویسندگان مصری و از پیشگامان جنبش نوگرایی، در مصر
که آخرین درسهای شیخ محمد عبده را استماع کرد در کتاب «فی الشعر الجاهلی»، تفکر اسطوره بودن برخی قصههای
قرآن را مطرح کرد.[1]
وی معتقد است که تورات و قرآن از ابراهیم و اسماعیل برای
ما سخن میگویند اما این برای اثبات وجود
تاریخی این دو نفر کفایت نمیکند. [2]
4- تقلیلشان و نقش روایات تفسیری
از قرن اول
هجری تاکنون، مفسران قرآن کریم رویکردهای گوناگونی
نسبت به احادیثی که از اهلبیت پیامبر 6، صحابه و تابعان در تفسیر آیات قرآن
کریم صادرشده است، اتخاذ کردهاند. تفسیر قرآن مجید تا چند قرن
ابتدایی تنها به روایات استناد داشت. اما در قرن چهاردهم كه گرايش عقلي و شيوه تفسير قرآن به قرآن قوت گرفت، بازگشت به قرآن عنوانی بود که سید جمالالدین
اسدآبادی آن را اتخاذ کرد.[3]
[2] - ابراهیم محمد سرسیق، طه حسین حیاته و
ادبه فی میزان الاسلام، الجامعه الاسلامیه بالمدینه
المنوره (السنه العاشره، العدد الاول)۱۳۹۷، ص
۱۹۱-۱۹۰. رشیدرضا برخی سخنان طه
حسین درباره قرآن را سخنی به غیر علم و هدایت و بدون
اخلاص درنقد تحلیلی میداند. محمد رشید رضا، مجله المنار،
ج ۳۳، ص۱۹۳.
[3] - محمدعلی
ایازی، سیر تطور تفاسیر شیعه، رشت: کتاب
مبین، ۱۳۸۱ ص ۱۳۱؛ مرکز
دائرةالمعارف بزرگ اسلامی، دانشنامه بزرگ
اسلامی، ج ۱۵. شماره مقاله ۶۰۱۵، مدخل
تفسیر، احمد پاکتچی، ص ۷۳۵-۷۳۳.