امین
خولی، پس از رد پایاننامه خلف الله از سوی دانشگاه فؤاد، میگوید: «ترفض الیوم ما کان
یقرره الشیخ محمد عبده بین جدران الازهر منذ اثنین و
اربعین عاما» امروز سخنان شیخ محمد عبده در چهلودو سال پیش را
که در الازهر مطرح بود، رد میکنید.[1]
به نظر عبدالمجید الشرفی نیز، خلف الله آن مبادی را که
عبده در تفسیرش بهویژه درباره نفی گرایش تاریخی
از قصص قرآنی عرضه کرده، تطبیق داده است.[2]
[1] - فهد رومی، المدرسة العقلیه الحدیثه فی التفسیر،
ص ۷۴۳ به نقل از محمد احمد خلف الله، الفن القصصی
فی القرآن الکریم، ص ح. برخی محققین این سخن را
تهمت به عبده و فریبی از جانب امین خولی و شاگردش
میدانند. ر.ک.رابطة
العلماء السوریین (علمیه، دعویه، اجتماعیه) احد
مکونات المجلس الاسلام السوری صالح سهیل حمودة / هل کان الشیخمحمد عبده مادياً منكراً للغيبيات و المعجزات و القصص القرآني؟ الثلاثاء 28
رمضان 1439.
[2] - عبدالمجید الشرفی، الإسلام و الحداثه، ص
۸۹-۸۸ .وی معتقد است رساندن اشارات گذرای
عبده و خولی به نتایج منطقیشان، این ترس را در پی
داشت که به نابودی نظریه سنتی اسلامی در باب وحی
بینجامد و تاکید بر تاثیر عوامل محیطی در ساخت قصص
قرآن، این ترس را در پی داشت که در چارچوب این نظریه متن
الهی از صبغه الهی و فراتاریخیاش جدا شود.