responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 568
هرچند دشمني او موجب فسق شهادت دهنده نباشد. ولي شهادت دوست به نفع دوست خود - هرچند با هم صميمي باشند - قبول مي‌شود.

مساله 3133- در مواردي كه شهادت زن پذيرفته است شهادت "زن و شوهر" به نفع يا به ضرر يكديگر قبول مي‌شود.همچنين شهادت "پدر و فرزند" به نفع يكديگر و شهادت "برادر يا خواهر" به نفع يا به ضرر يكديگر پذيرفته است، ولي پذيرفته شدن شهادت فرزند عليه پدر خود محل اشكال است .

مساله 3134- در مواردي شهادت چهار زن عادل بدون ضميمه شهادت مرد و يا قسم پذيرفته مي‌شود، از جمله درمورد: بكارت، وضع حمل و عيوب باطني زنان و نيز ساير امور زنانه كه معمولا زنها از آنها اطلاع دارند. و در امور مالي شهادت يك زن عادل نيز قبول مي‌شود. پس اگر ا يك زن شهادت دهد كه فلان مال بر حسب وصيت متعلق به فلان شخص است، شهادت او نسبت به يك چهارم آن ارث يا آن مال پذيرفته مي‌شود، و اگر دو زن شهادت دهند نسبت به نصف آن، و اگر سه زن شهادت دهند نسبت به سه چهارم، و اگر چهار زن شهادت دهند شهادت آنان نسبت به مجموع آن ارث يا مال پذيرفته است .

مساله 3135- شرايط شاهد در حقوق الهي محض بعدا در باب حدود بيان مي‌شود، ولي دعاوي مربوط به حقوق مالي نسبت به شخص زنده به طور كلي با شهادت دو مرد يا شهادت يك مرد و دو زن و يا شهادت يك مرد و قسم خوردن مدعي ثابت مي‌شود - خواه مال مورد ادعا عين باشد يا دين - و بنابراحتياط اداي شهادت را برقسم مقدم دارند.

مساله 3136- كسي كه صلاحيت اداي شهادت را دارد در صورتي كه از او تقاضا شود بايد شهادت دهد. ولي اگر از اوخواسته نشود واجب نيست، مگر اينكه يك طرف دعوي بخواهد بر طرف ديگر ظلم كند و حقيقتي را پايمال گرداند، كه در اين صورت اداي شهادت در هر حال واجب و كتمان آن حرام است .

مساله 3137- كسي كه حقيقتي را مي‌داند نبايد از اداي شهادت خود داري نمايد، مگر اينكه در اثر شهادت دادن ضررقابل توجهي به او وارد شود كه تحمل آن مشكل باشد، ولي اگر موضوع از امور مهمه باشد - مثل اينكه در اثر عدم شهادت او خوني به ناحق ريخته مي‌شود - در اين صورت نبايد از شهادت خودداري نمايد.

مساله 3138- شهادت و گواهي شهود در صورتي مورد قبول است كه مفهوم شهادت آنها از نظر "مورد"، "زمان"، "مكان" و "صفات" يكي باشد. و چنانچه گفته هاي شهود با هم مغاير باشد چيزي ثابت نمي شود، بلكه شهادت آنان ازاعتبار ساقط مي‌شود.
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 568
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست