responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 552
پرورشگاه يا از ديگران به فرزندي قبول مي‌كند، آن بچه فرزند او نمي شود و از او ارث نمي برد، مگر اينكه در زمان حيات خود چيزي را به او ببخشد. و جايز نيست شناسنامه او را نيز به نام خود بگيرد، هرچند اصل عمل او از نظر عاطفي كار خوبي است و اجر و ثواب نيز دارد.

ارث دسته دوم :

مساله 3040- دسته دوم از كساني كه به واسطه خويشاوندي نسبي ارث مي‌برند عبارتند از: "پدر بزرگ"، "مادر بزرگ"، "خواهران" و "برادران" ميت، و اگر برادر و خواهر نداشته باشد اولاد آنان ارث مي‌برند. و با بودن برادر و خواهر پدري و مادري، برادر و خواهر پدري ارث نمي برند، ولي برادر و خواهر مادري سهم خود را مي‌برند.

مساله 3041- اگر وارث ميت فقط "يك برادر" يا "يك خواهر" باشد همه مال به او مي‌رسد، و اگر "چند برادر" يا "چندخواهر" پدر و مادري باشند مال به طور مساوي ميان آنها تقسيم مي‌شود، و اگر "چند برادر و خواهر پدر و مادري" باهم باشند هربرادر دو برابر خواهر ارث مي‌برد.

مساله 3042- اگر ميت "برادر و خواهر پدر و مادري" دارد "برادر و خواهر پدري" كه از مادر با ميت جدا هستند ارث نمي برند، و اگر برادر و خواهر پدر و مادري ندارد و فقط "يك خواهر" يا "يك برادر" پدري داشته باشد همه مال به اومي رسد، و اگر "چند برادر" يا "چند خواهر" پدري داشته باشد مال به طور مساوي بين آنان تقسيم مي‌شود، و اگر "برادرو خواهر پدري" داشته باشد هر برادري دو برابر خواهر ارث مي‌برد.

مساله 3043- اگر وارث ميت فقط "يك خواهر" يا "يك برادر" مادري باشد كه از پدر با ميت جداست همه مال به اومي رسد، و اگر "چند برادر مادري" يا "چند خواهر مادري" يا "چند برادر و خواهر مادري" باشند مال به طور مساوي بين آنان تقسيم مي‌شود.

مساله 3044- اگر ميت "برادر و خواهر پدر و مادري" و "برادر و خواهر پدري" و "يك برادر و يا يك خواهر مادري"داشته باشد، برادر و خواهر پدري ارث نمي برند، و مال را به شش قسمت تقسيم مي‌كنند: يك قسمت را به برادر ياخواهر مادري مي‌دهند و بقيه را ميان برادر و خواهر پدر و مادري به گونه اي تقسيم مي‌كنند كه هر برادر دو برابر خواهرارث ببرد.

مساله 3045- اگر ميت "برادر و خواهر پدر و مادري" و "برادر و خواهر پدري" و "برادر و
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 552
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست