responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 553
خواهر مادري" داشته باشد، برادر و خواهر پدري ارث نمي برند و مال را سه قسمت مي‌كنند: يك قسمت را برادر و خواهر مادري به طور مساوي بين خودشان تقسيم مي‌كنند و بقيه را بين برادر و خواهر پدر و مادري به گونه اي تقسيم مي‌كنند كه هر برادر دو برابرخواهر ارث ببرد.

مساله 3046- اگر وارث ميت فقط "برادر و خواهر پدري" و "يك برادر و يا يك خواهر مادري" باشند مال را شش قسمت مي‌كنند: يك قسمت آن را برادر يا خواهر مادري مي‌برد و بقيه را بين برادر و خواهر پدري به گونه اي تقسيم مي‌كنند كه هر برادر دو برابر خواهر ارث ببرد.

مساله 3047- اگر وارث ميت فقط "برادر و خواهر پدري" و "چند برادر و خواهر مادري" باشند مال را سه قسمت مي‌كنند: يك قسمت آن را برادر و خواهر مادري به طور مساوي بين خودشان تقسيم مي‌كنند و بقيه را بين برادر وخواهر پدري به گونه اي تقسيم مي‌كنند كه هر برادر دو برابر خواهر ارث ببرد.

مساله 3048- اگر وارث ميت فقط "برادر" و "خواهر" و "زن" او باشند، زن به تفصيلي كه در "ارث زن و شوهر" گفته مي‌شود ارث خود را مي‌برد و خواهر و برادر به طوري كه در مسائل گذشته گفته شد ارث خود را مي‌برند، همچنين اگرزني بميرد و وارث او فقط "خواهر" و "برادر" و "شوهر" او باشند، شوهر نصف مال را مي‌برد و خواهر و برادر به طوري كه در مسائل گذشته گفته شد ارث خود را مي‌برند. و به خاطر ارث بردن زن يا شوهر از سهم برادر و خواهر مادري چيزي كم نمي شود، بلكه از سهم برادر و خواهر پدر و مادري يا پدري كم مي‌شود، مثلا اگر وارث ميت "شوهر" و"برادر و خواهر مادري" و "برادر و خواهر پدر و مادري" او باشند، نصف مال به شوهر مي‌رسد و يك قسمت از سه قسمت اصل مال را به برادر و خواهر مادري مي‌دهند و آنچه باقي مي‌ماند مال برادر و خواهر پدر و مادري است .بنابراين اگر همه مال او شش تومان باشد، سه تومان به شوهر و دو تومان به برادر و خواهر مادري و يك تومان به برادرو خواهر پدر و مادري مي‌دهند.

مساله 3049- اگر برادر و خواهر ميت همگي قبل از او از دنيا رفته باشند سهم ارث آنان را به اولادشان مي‌دهند، وسهم "برادر زاده و خواهر زاده مادري" به طور مساوي بين آنان قسمت مي‌شود، و از سهمي كه به "برادر زاده و خواهرزاده پدر و مادري يا پدري" مي‌رسد هر پسري دو برابر دختر مي‌برد. و اگر خواهر و برادر ميت متعدد بوده اند ابتدا مال بين آنان تقسيم مي‌گردد و بعد ارث هر كدام بين اولادشان قسمت مي‌شود.
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 553
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست