responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 551
پسر" يا "چند دختر" باشند آن چهار قسمت را به طور مساوي بين خودشان قسمت مي‌كنند، و اگر "يك پسر و يك دختر" يا "چند پسر و دختر" باشند آن چهار قسمت را طوري تقسيم مي‌كنند كه هر پسري دو برابر دختر ارث ببرد.

مساله 3033- اگر وارث ميت فقط "پدر و يك پسر" يا "مادر و يك پسر" باشند مال را شش قسمت مي‌كنند: يك قسمت آن را پدر يا مادر و پنج قسمت را پسر مي‌برد.

مساله 3034- اگر وارث ميت فقط "پدر و يك دختر" يا "مادر و يك دختر" باشند مال را چهار قسمت مي‌كنند: يك قسمت آن را پدر يا مادر و بقيه را دختر مي‌برد.

مساله 3035- اگر وارث ميت فقط "پدر" يا "مادر" با "يك پسر و يك دختر" يا "چند پسر و دختر" باشند مال را شش قسمت مي‌كنند: يك قسمت آن را پدر يا مادر مي‌برد و بقيه را طوري قسمت مي‌كنند كه هر پسري دو برابر دختر ببرد.

مساله 3036- اگر وارث ميت فقط "پدر و چند دختر" يا "مادر و چند دختر" باشند مال را پنج قسمت مي‌كنند: يك قسمت را پدر و يا مادر مي‌برد و چهار قسمت ديگر را دخترها به طور مساوي بين خودشان تقسيم مي‌كنند.

مساله 3037- اگر ميت اولاد ندارد ولي نوه داشته باشد، نوه پسري او - گرچه دختر باشد - سهم پسر ميت و نوه دختري - گرچه پسر باشد - سهم دختر او را مي‌برد، و چنانچه نوه پسري و دختري متعدد باشند، سهم هريك از پسر ودختر ميت بين اولاد او اگر همجنس باشند به طور مساوي و اگر همجنس نباشند به طوري كه سهم هر پسر دو برابر هردختر باشد تقسيم مي‌شود. به عبارت ديگر ابتدا مال بين اولاد ميت كه مرده اند و فرزند دارند تقسيم مي‌شود و بعدسهم هركدام از آنان به وارثش مي‌رسد، از باب مثال اگر ميت چهار نوه داشته باشد: "يك پسر و يك دختر از يك دختر"و "يك پسر و يك دختر از يك پسر" در اين صورت مال را سه سهم مي‌كنند: دو سهم براي پسر ميت و يك سهم براي دختر ميت در نظر مي‌گيرند، و بعد سهم آنان را طوري بين فرزندانشان تقسيم مي‌كنند كه هر پسري دو برابر دختر ارث ببرد.

مساله 3038- با وجود پدر و مادر ميت پدر بزرگ و مادر بزرگ ارث نمي برند، ولي در صورتي كه سهم پدر ميت يامادر ميت بيش از يك ششم مال باشد مستحب است يك ششم از همه تركه را به پدر يا مادر خود به عنوان طعمه يابخشش بدهد، و اگر هردو زنده باشند يك ششم را بين آنان به طور مساوي تقسيم نمايد.

مساله 3039- مقصود از فرزندي كه از انسان ارث مي‌برد بچه اي است كه از نطفه او متولد شده باشد، خواه از زن دائم باشد يا موقت . پس اگر كسي بچه دار نمي شود و بچه اي را از
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 551
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست