responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 503
به نفع خود يا ديگري معتبر نيست .

مساله 2814- اقرار يا شهادتي كه بر روي كاغذ نوشته شده يا بر روي نوار ضبط شده است و شباهت زيادي به صدا ياخط كسي دارد، در صورتي كه احتمال جعلي بودن آن داده شود يا احتمال دهند در شرايط غير عادي و با فشار وتهديد يا فريب انجام شده است اعتباري ندارد.

مساله 2815- پس از تحقق اقرار شرعي، انكار اعتباري ندارد، به عنوان مثال اگر اقرار كند: "فلاني مبلغ بيست هزارتومان از من طلبكار است" و پس از آن انكار نمايد، انكار او اثري ندارد، همچنين در اين مثال اگر پس از اقرار به بدهكاري، مقداري از آن را انكار نمايد باز هم اعتباري ندارد. ولي اگر بعد از اقرار چيزي بگويد كه در واقع توضيح وتفسير اقرار محسوب شود، بايد مجموع گفته هاي او را يك اقرار حساب نمود.

مساله 2816- اگر به بدهكاري خود اقرار نمايد ولي بگويد آن را پرداخت كرده ام، بدهكاري او ثابت مي‌شود ولي پرداخت آن را بايد اثبات نمايد.

مساله 2817- اقرار بايد به چيزي باشد كه داراي اثر و حكم شرعي است، مانند اقرار به مال موجود يا بدهكاري يامنفعت يا كار و يا حقي كه مي‌توان اقرار كننده را ملزم به انجام يا اداي آن نمود، و يا اقرار به گناهي كه مي‌توان او را به مجازات آن محكوم كرد، پس اقرار به بدهكاري مبلغي كه بابت قمار و مانند آن است اعتباري ندارد.

مساله 2818- اقرار به "نسب" - مانند: فرزندي يا برادري و يا خواهري - چنانچه احتمال داده شود كه راست مي‌گويدو از نظر عرف و شرع صحت آن ممكن باشد، در آنچه عليه اوست نافذ است، مانند: وجوب دادن خرجي يا حرمت ازدواج و يا شركت در ارث . ولي اصل داشتن نسب با ديگري به وسيله اقرار ثابت نمي شود، مگر اينكه آن شخص نيزتصديق نمايد، چنانكه اقرار او در حق ساير ورثه نيز نافذ نيست .

مساله 2819- فرزند بودن به وسيله اقرار با چند شرط پذيرفته مي‌شود:

1 - احتمال داده شود كه اقراركننده راست مي‌گويد.

2 - شخص ديگري مدعي آن نباشد.

3 - نسبت به كودكي باشد كه در اختيار اوست . و در صورت تحقق اين شرايط نيازي به تصديق كودك نيست، و انكار او نيز پس از بلوغ مسموع نخواهد بود. ولي ادعاي فرزندي شخص بالغ در صورتي پذيرفته مي‌شود كه او هم تصديق نمايد.
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 503
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست