responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 389

مساله 2181- در مساقات بايد سهم هركدام به صورت مشاع - از قبيل نصف يا ثلث و مانند اينها - باشد، و اگر قراربگذارند كه مثلا صد كيلو از ميوه ها مال مالك و بقيه از آن كسي باشد كه كار مي‌كند معامله باطل است .

مساله 2182- اگر شرط كنند كه تمام حاصل براي مالك باشد مساقات باطل است، و ميوه ها از آن مالك مي‌باشد وكسي كه كار مي‌كند نمي تواند مطالبه اجرت نمايد، ولي اگر بطلان مساقات از جهت ديگر باشد، مالك بايد مزد آبياري و كارهاي ديگر را به مقدار متعارف به كسي كه درختها را تربيت كرده بپردازد، اما اگر سهمي كه به او مي‌رسيد كمتر ازمزد متعارف باشد بنابراحتياط در مقدار زائد با يكديگر مصالحه نمايند.

مساله 2183- در قرارداد مساقات مباشرت باغبان شرط نيست، بلكه باغبان مي‌تواند براي كارهايي كه بايد انجام دهد كارگر بگيرد و يا اينكه كسي به طور مجاني به وي كمك نمايد.

مساله 2184- قرارداد مساقات را بايد پيش از نمايان شدن ميوه منعقد كرد، و اگر پس از آن و پيش از رسيدن ميوه باشد در صورتي صحيح است كه كاري مانند آبياري كه براي پرورش درخت و رشد ميوه ها لازم است باقي مانده باشد. در غير اين صورت مساقات اشكال دارد، اگرچه احتياج به كاري مانند چيدن ميوه و نگهداري آن داشته باشد.

مساله 2185- قرارداد مساقات براي نهالهايي كه مدتها طول مي‌كشد تا ميوه دهد در صورتي كه مدت قرارداد را به مقداري طولاني كنند كه طي آن درخت ميوه دهد صحيح است .

مساله 2186- درختي كه از آب باران يا رطوبت زمين استفاده مي‌كند و به آبياري احتياج ندارد، اگر به كارهاي ديگرمانند بيل زدن و كود دادن محتاج باشد معامله مساقات در آن صحيح است، ولي اگر آن كارها در زياد شدن يا خوب شدن ميوه اثري نداشته باشد معامله مساقات اشكال دارد.

مساله 2187- مساقات عقد لازم است، پس آن را نمي توان به هم زد مگر با رضايت دو طرف . همچنين اگر در ضمن قرارداد شرط كنند كه هر دو يا يكي از آنان حق به هم زدن معامله را داشته باشند مطابق قراري كه گذاشته اند به هم زدن معامله اشكال ندارد، بلكه اگر در قرارداد مساقات چيزي را شرط كنند و عملي نشود و اجبار كسي كه عليه او شرطشده نيز ممكن نباشد، كسي كه به نفع او شرط شده مي‌تواند معامله را به هم بزند.

مساله 2188- اگر مالك بميرد قرارداد مساقات به هم نمي خورد و وارثان او جانشين وي
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 389
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست