responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 390
خواهند شد، و اگر باغبان بميرد مساله دو صورت دارد:

الف - چنانچه در متن قرارداد مباشرت شخص باغبان شرط نشده باشد، قرارداد به هم نمي خورد و وارثان وي جانشين اويند، و در صورتي كه وارثان خودشان عمل را انجام ندهند و اجير هم نگيرند و اجبار آنها هم ممكن نباشد، حاكم شرع از مال ميت اجير مي‌گيرد و حاصل را ميان ورثه ميت و مالك تقسيم مي‌كند.

ب - چنانچه در ضمن عقد شرط كرده باشند كه خود او درختها را تربيت كند، مالك مي‌تواند قرارداد را به هم بزند ودستمزد باغبان را برابر عرف بپردازد يا رضايت دهد وارثان او يا كسي كه آنها اجيرش مي‌كنند درختها را تربيت نمايد.

مساله 2189- از هنگامي كه محصول نمايان مي‌شود باغبان مالك سهميه خود مي‌گردد، بنابراين چنانچه بعد از آن وقبل از تقسيم بميرد - حتي اگر مساقات به دليل شرط مباشرت خود عامل باطل شود - سهم وي به وارثش منتقل مي‌شود.

مساله 2190- كارهايي نظير احداث راه آب، ديواركشي و نصب موتور كه معمولا در هر سال تكرار نمي شود - درصورتي كه در قرارداد شرط نشده باشد - به عهده مالك باغ مي‌باشد، و كارهايي نظير اصلاح درختان، كندن علفهاي هرزه و آبياري كه طبق معمول هر سال تكرار مي‌شود - در صورتي كه در قرارداد شرط نشده باشد - به عهده باغبان مي‌باشد.

مساله 2191- اگر زميني را به ديگري واگذار كند كه در آن درخت بكارد و آنچه عمل مي‌آيد مال هر دو باشدبنابرمشهور معامله باطل است، و اين معامله را "مغارسه" مي‌نامند، پس اگر درختها مال صاحب زمين بوده بعد ازكاشت و تربيت هم از آن اوست، و كسي كه آنها را تربيت كرده است اگر به امر مالك آنها را تربيت كرده باشد مالك بايدمزد او را بدهد، همچنين است اگر به گمان صحيح بودن معامله آنها را تربيت كرده باشد. و اگر درختها مال كسي بوده كه آنها را كاشته و تربيت كرده است بعد از تربيت هم مال اوست و مي‌تواند آنها را بكند، ولي بايد گودالهايي را كه به واسطه كندن درختها پيدا شده پر نمايد، و اجاره زمين را از روزي كه درختها را كاشته به همچنين مالك هم مي‌تواند او را مجبور نمايد كه درختها را بكند، و اگر مالك صاحب زمين بدهد. درختها را بكند و به واسطه كندن او عيبي در آنهاپيدا شود بنابراحتياط بايد تفاوت قيمت آن را به صاحب درختها بدهد، و نمي تواند او را مجبور نمايد كه با اجاره يابدون اجاره درختها را در زمين باقي بگذارد.
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 390
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست