responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 275
بنابراحتياط با كمك پسر بزرگتر ميت اين كار را انجام دهد.

مساله 1571- اگر ميت به خاطر مسافرت روزه هاي خود را نگرفته باشد، ولي او - يعني پسر بزرگتر و بنابراحتياطواجب بزرگترين وارث مرد مطابق طبقات ارث - بايد قضاي آنها را بجا آورد، ولي اگر به خاطر بيماري روزه ها را نگرفته است، قضاي آنها در صورتي بر ولي او واجب مي‌شود كه بر خود او قضاي آنها واجب بوده و بجا نياورده است .

احكام روزه مسافر

مساله 1572- مسافري كه بايد نمازهاي چهار ركعتي را دو ركعتي بخواند نبايد روزه بگيرد، ولي مسافري كه نمازش تمام است - مثل كسي كه شغلش مسافرت است - بايد روزه خود را هم بگيرد.

مساله 1573- مسافرت در ماه رمضان اشكال ندارد، هرچند براي فرار از روزه باشد، ولي مسافرت پيش از روز بيست و چهارم رمضان مكروه است، مگر اينكه مسافرت به قصد انجام عمره يا حج و يا كار ضروري ديگر باشد.

مساله 1574- اگر غير از روزه رمضان و نذر معين، روزه معين ديگري بر انسان واجب باشد بنابراحتياط مستحب در آن روز مسافرت نكند، مگر آنكه ضرورتي پيش آيد. و اگر در سفر باشد بايد قصد كند ده روز آنجا بماند و آن روز را روزه بگيرد، ولي اگر نذر كرده باشد روز معيني را روزه بگيرد بنابر اقوي مي‌تواند در آن روز مسافرت نمايد و در سفر روزه نگيرد، وبنابراحتياط واجب قضاي آن را بجا آورد.

مساله 1575- اگر نذر كند روزه بگيرد و روز آن را معين نكند نمي تواند آن را در سفر بجا آورد، ولي چنانچه نذر كند كه روز معيني را در سفر روزه بگيرد بايد آن را در سفر بجا آورد. همچنين اگر نذر كند روز معيني را - چه مسافر باشد يانباشد - روزه بگيرد بايد آن روز را گرچه مسافر باشد روزه بگيرد.

مساله 1576- گرفتن روزه مستحبي در سفر جايز نيست، ولي مسافر مي‌تواند براي برآورده شدن حاجت سه روز درمدينه منوره روزه مستحبي بگيرد، به شرط آنكه روزه قضا به عهده او نباشد. و احوط آن است كه روزهاي چهار شنبه، پنجشنبه و جمعه باشد.

مساله 1577- كسي كه نمي داند روزه مسافر باطل است اگر در سفر روزه بگيرد و در بين روز به مساله آگاه شود روزه اش باطل مي‌شود، و اگر تا مغرب نفهمد روزه اش صحيح است . ولي اگر مساله را مي‌دانسته و فراموش كرده يا متوجه نيست كه مسافر مي‌باشد روزه اش باطل است .
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 275
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست