responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 188
دنيايي از خداوند گريه نمايد اشكال ندارد. وچنانچه براي ترس از خدا و آخرت گريه كند - با صدا باشد يا بي صدا - نه تنها اشكال ندارد بلكه از بهترين اعمال است .

نهم - آنكه كاري انجام دهد كه انسان را از صورت نمازگزار خارج كند، كم باشد يا زياد، عمدا باشد يا از روي اشتباه وفراموشي . ولي كاري كه صورت نماز را به هم نزند - مثل اشاره كردن با دست - اشكال ندارد.

مساله 1013- اگر در بين نماز به قدري ساكت بماند كه نگويند نماز مي‌خواند نمازش باطل مي‌شود.

مساله 1014- اگر در بين نماز كاري انجام دهد يا مدتي ساكت شود و شك كند كه نماز به هم خورده يا نه، نمازش صحيح است .

دهم - خوردن و آشاميدن اگر به گونه اي باشد كه صورت نماز را بر هم زند و نگويند نماز مي خواند - از روي عمد باشديا فراموشي - نماز را باطل مي‌كند.

مساله 1015- احتياط واجب آن است كه در نماز هيچ چيز نخورد و نياشامد، چه موالات نماز به هم بخورد يا نه، وچه بگويند نماز مي‌خواند يا نگويند.

مساله 1016- اگر در بين نماز غذايي را كه لاي دندانها مانده فرو برد نمازش باطل نمي شود، ولي اگر قند يا شكر ومانند اينها در دهان بگذارد يا مانده باشد و در حال نماز كم كم آب شود و فرو رود نمازش اشكال پيدا مي‌كند.

يازدهم - شك در شماره ركعتهاي نمازهاي دو ركعتي، سه ركعتي و در دو ركعت اول از نمازهاي چهار ركعتي به گونه اي كه در "شكيات نماز" گفته خواهد شد نماز را باطل مي‌كند.

دوازدهم - اگر يكي از ركنهاي نماز را از روي اشتباه يا عمد انجام ندهد يا آن را زياد كند و يا چيزي را كه ركن نيست ازروي عمد كم يا زياد نمايد.

مساله 1017- اگر بعد از نماز شك كند در بين نماز كاري كه نماز را باطل مي‌كند انجام داده يا نه، نمازش صحيح است .

چيزهايي كه در نماز مكروه است

مساله 1018- مكروه است نمازگزار صورت را - به گونه اي كه از سمت قبله برنگردد - كمي به طرف راست يا چپ بگرداند[1] و نيز مكروه است چشمها را ببندد، يا به طرف راست و چپ بنگرد، يا با ريش و دست خود بازي كند وانگشتها را داخل هم نمايد، يا موقع خواندن حمد و سوره و گفتن

[1] و چنانچه از طرف قبله برگردد نمازش باطل مي‌شود، چنانچه گذشت .
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 188
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست