اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي الجزء : 1 صفحة : 11
در زمين و آسمان خدايان ديگري جز "الله" وجود
داشت، همانا خراب و فاسد ميشدند".
آري، اين جهان را آفريدگاري است يكتا و دانا و توانا و حكيم كه هستي و بقا و گردش جهان از
اوست، و هيچ موجودي از قدرت او خارج نيست و هيچ چيز را بيهوده و به گزاف نيافريده، رحمان
و رحيم و بخشنده و حليم است، آفريننده اي كه از هر جهت بي همتا و نا محدود است و از قبيل
جسم و ماده نيست، هستيش از خود اوست و از ديگري نگرفته است، به همه كس و همه چيز آگاه
است، با آنكه مكان ندارد در همه جا هست و به همه چيز احاطه دارد، گذشته وآينده، دور و
نزديك براي او يكسان است، بدون نياز به چشم ميبيند و بدون نياز به گوش ميشنود و بدون
نياز به اعضا و جوارح كار ميكند، هميشه بوده است و خواهد بود.
عدل :
عقيده به عدالت خداوند يكي از اصول مذهب شيعه است، عدل يك صفت كمال ميباشد و خداوند
هرصفت كمالي را دارا و از هر صفت نقصي مبراست، پس ظلم، كجي، كاستي و بدي در كار
خداوند راه ندارد، زيرا اين صفات نشانه ناداني و يا ناتواني و نياز است، و خداوند به همه چيز دانا و
به هر كاري تواناست و به هيچ چيزي نياز ندارد.
بنابراين خداوند هم در تكوين (خلق پديده ها و هدايت آنها به سوي هدف خلقت) و هم در تشريع
(قانونگذاري) وهم در حسابرسي روز جزا و ثواب و عقاب اعمال عادل ميباشد، هر پديده اي در
جاي خود بر اساس مصلحتي و درنهايت خوبي و اعتدال و استحكام آفريده شده و در حق هيچ
موجودي ظلم نشده است .
جهان چون خط و خال و چشم و ابروست ____ كه هر چيزي به جاي خويش نيكوست
زشتي و زيبايي، كاستي و فزوني، نفع و ضرر و خوبي و بدي پديده ها در مقايسه و سنجش با
يكديگر است، وگرنه هرچيزي در جاي خود و در مجموعه عالم هستي خوب و بجاست .
در مورد انسان، خداوند او را مختار آفريده و به او عقل داده تا خوب و بد را تشخيص دهد، و
پيامبران را فرستاده است تا او را در تشخيص خوب و بد كارها ياري و كمك نمايند و به سعادت و
فلاح دعوت كنند، و همه اينها بجا و خوب هستند، اما اگر انسان، بد را اختيار نمود و انجام داد
مستحق عقوبت ميگردد.
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي الجزء : 1 صفحة : 11