اسم الکتاب : مباني فقهي حكومت اسلامي المؤلف : منتظري، حسينعلي الجزء : 1 صفحة : 383
قائم كيست ؟
باز گرديم به ادامه بررسي مفهوم فقهي روايت : احتمال ضعيف ديگري كه در
روايت داده ميشود اين است كه مراد از لفظ "القائم" كه در اين روايت و روايات
ديگري نظير آن آمده است امام دوازدهم (ع) كه در آخرالزمان قيام ميكند نباشد،
بلكه مراد از قائم هركسي كه قيام به حق كند باشد; و غرض اين روايت تخطئه كساني
باشد كه در زماني كه رهبر به حق مشغول تهيه مقدمات و ايجاد شرايط براي قيام
است فرصت طلبانه براي به دست آوردن رياست و جذب مردم دست به حركتهاي
شتابزده و ناپخته و زودرس ميزنند.
بر اساس اين احتمال شايد بتوان گفت : برخي از ائمه (ع) درصدد تهيه مقدمات
قيام و انقلاب بودند اما به خاطر تقيه نكردن برخي از شيعيان و كتمان نكردن رازها يا
به خاطر پيش افتادن برخي و دست زدن به حركت و قيام زودرس، اساس قيام
به حق را ويران كرده و زمينه آن را از بين بردند. [و اين روايت براي بازداشتن افراد از
دست زدن به اين گونه قيامهاي زودرس باشد].
در كتاب تحف العقول ضمن وصيت امام صادق (ع) به مؤمن الطاق (يكي از
اصحاب و شاگردان آن حضرت) آمده است :
"فوالله لقد قرب هذا الامر ثلاث مرات فاذعتموه، فاخره الله [1] به خدا سوگند سه
مرتبه موقعيت اين امر (قيام و انقلاب) نزديك شد اما شما آن را فاش كرديد، پس
خدا آن را به تأخير افكند."
مرحوم كليني در اواخر كتاب الحجة اصول كافي بابي را منعقد نموده تحت اين
عنوان كه : "همه ائمه (ع) قائم هستند."
در روايت "حكم" از امام باقر(ع) آمده است كه فرمود: "اي حكم، همه ما قائم به
امر خدا هستيم، گفتم : پس تو مهدي هستي ؟ فرمود: همه ما هدايت شده به سوي