اسم الکتاب : مباني فقهي حكومت اسلامي المؤلف : منتظري، حسينعلي الجزء : 1 صفحة : 348
مرحوم مجلسي در كتاب مرآة العقول در ذيل اين روايات مطالبي را مينويسد كه
خلاصه آن چنين است :
"اخبار درباره زيد مختلف است، برخي از آنها دلالت بر مذمت زيد دارد اما اكثر
آنها بر اين دلالت دارد كه وي فردي پسنديده و قابل تقدير بوده و اينكه وي هرگز
ادعاي امامت نداشته و امامت را از آن امام باقر و امام صادق (ع) ميدانست . او براي
خونخواهي امام حسين (ع) و براي امر به معروف و نهي از منكر قيام كرد و مردم را به
شخص مورد رضاي آل محمد6 فرا ميخواند، و اكثر اصحاب ما درباره زيد همين
نظر را دارند، و بلكه من در سخنان آنان چيزي جز اين را نيافتم، و برخي گفته اند كه
به صورت غير علني و محرمانه از امام (ع) اجازه قيام گرفته بود."[1]
خلاصه كلام درباره زيد(ره)
اما آنچه به نظر ما ميرسد اجمالا از اين قرار است كه هنگامي كه ما به قداست
زيد و حسن نيت او در قيامش قائل ميشويم، اين به آن معني نيست كه ميگوييم
وي معصوم است و در تمام طول عمر هرگز اشتباهي از وي صادر نشده و در هيچ
مورد احتياج به هدايت و نصيحت امام نداشته است، شايد در ابتداي كار برخي
مسائل بر او مشتبه و تحت تأثير احساسات آني و لحظه اي قرار گرفته باشد كه امام
باقر(ع) او را متنبه نموده و از عجله نمودن و از اعتماد كردن به برخي افراد كه به آنها
اعتمادي نيست برحذر داشته باشد.
از سوي ديگر وفات امام باقر(ع) چنانكه در اصول كافي آمده است [2] در سال
114 هجري بوده، اما قيام زيد كه مورد تأييد ائمه (ع) نيز بوده چنانكه سيره نويسان
مينويسند در زمان امام صادق (ع) و در سال 121 بوده است و شايد جوجامعه و
شرايط در اين مدت تغيير كشده باشد. و چنانكه در برخي اخبار آمده زيد به امامت
امام صادق (ع) اقرار داشت و معتقد بود كه وي حجت خدا در آن زمان است، چنان
كه از خبر عمرو بن خالد كه پيش از اين از كتاب امالي نقل شد اين معني استفاده
گرديد.
و اما اينكه خداوند سبحان به خاطر عجله و شتاب بندگان در انجام امور شتاب
نخواهد كرد [ اشاره است به جمله اي كه در روايت محمد بن يحيي بود] مطلبي
[1] مرآة العقول 118/4 (چاپ قديم 261/1).
[2] كافي 469/1، كتاب الحجة، باب مولد ابي جعفر محمد بن علي (ع).
اسم الکتاب : مباني فقهي حكومت اسلامي المؤلف : منتظري، حسينعلي الجزء : 1 صفحة : 348