responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : مباني فقهي حكومت اسلامي المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 334
بلكه واجب است ; و اگر زيد به حكومت دست مي‌يافت به وعده هاي خود عمل مي‌كرد و حكومت را به شخص مورد رضاي آل محمد واگذار مي‌نمود، چنانكه روايت بر اين معني تصريح كرده است .[1]

دلايل نام نبردن زيد در قيام خود، از امام صادق (ع)

نكته ديگري كه قابل توجه است اين است كه چرا زيد(ره) در قيام خود از شخص امام صادق (ع) [به عنوان رهبر] نام نمي برد و از مردم به عنوان "شخص مورد رضاي آل محمد" بيعت مي‌گرفت ؟

شايد اين حركت او به دو دليل بوده است :

[1] اهل سكوت به غلط از اين روايت چنين برداشت كرده اند كه امام صادق (ع) خواسته است بفرمايد: خودتان را در زمان غيبت به هلاكت نيندازيد و تا قبل از قيام حضرت حجت (ع) و خروج سفياني هرگونه قيامي غيرمشروع و مخالفت نظر ائمه معصومين (ع) است ; و حال آنكه با كمي تأمل روشن مي‌شود كه روايت فوق نه تنها قيام در زمان غيبت را نفي نكرده بلكه برعكس نكات بسيار آموزنده اي را درباره دقت در انتخاب رهبر، توجه به اهداف مبارزه، و چگونگي جهاد با دشمنان بيان نموده كه به توضيح آن مي‌پردازيم : از صدر روايت استفاده مي‌شود كه انسان ضمن داشتن تقواي الهي و توجه به خداوند بايد هوشيار بوده و حواسش جمع باشد كه به دنبال چه كسي حركت مي‌كند. اين طور نباشد كه هركس از گوشه اي صدايي بلند كرد و انسان را به قيام دعوت نمود، ولو اينكه اين شخص از خاندان پيامبر و ظاهرالصلاح باشد، به دنبال او حركت كند. بايد با تأمل و دقت اهداف و انگيزه هاي دعوت كننده را بررسي نمايد; و همان گونه كه براي حفظ و حراست گوسفندان خود بهترين چوپان را انتخاب مي‌كند، براي حفظ جان و حيات اسلامي اجتماعي خود هم كه اهميت آن به مراتب بالاتر از گوسفندانش است و جبران ناپذير است، بايد سعي كند صالح ترين رهبر و امام را بر اساس شرايط و دستوراتي كه ائمه معصومين (ع) بيان نموده اند برگزيند، تحت تأثير احساسات آني قرار نگرفته و با هر فرقه اي حركت نكند و زير هر پرچمي سينه نزند، تا اگر در اين ارتباط شهيد هم شد شهيد راه حق باشد نه كشته راه شيطان . ما در طول تاريخ افراد ساده انديش بسياري داشته ايم كه تحت تأثير احساسات آني و القائات غلط به دنبال افراد ناصالحي حركت كرده اند و در نتيجه به تباهي كشيده شده اند. در صدر اسلام در زمان حضرت علي (ع) تحت تأثير شخصيت عايشه چه افرادي در جنگ جمل شركت كردند و براي نگاه داشتن افسار شتر عايشه چند نفر كشته شدند؟ آن گونه كه در زير شتر عايشه هركس كشته مي‌شد ديگري به جاي او افسار شتر را به دست مي‌گرفت . در زمان خود ما پس از پيروزي انقلاب اسلامي چه بسيار جوانهاي پاكي كه توسط منافقين و گروهكها به بازي گرفته شدند، و آنها به خاطر اينكه ماهيت رهبران خود را نمي شناختند تحت تأثير تبليغات مسموم و احساسات شوم خود را به هلاكت انداختند و بزرگاني از ما را به شهادت رساندند. پس اين روايت ساده انديشي در انتخاب رهبر را نفي مي‌كند. از سوي ديگر امام (ع) ضابطه و ملاكهاي دعوت كننده را مشخص مي‌كند تا مردم مواظب باشند دعوت كننده مردم را به چه چيز دعوت مي‌كند، آيا دعوت به نفس مي‌كند يا به رضاي آل محمد6 آيا مي‌گويد از من پيروي كنيد يا از آنچه رضاي آل محمد6 است ؟ به تعبير ديگر آيا براي خود به سينه مي‌زند يا براي اسلام ؟ (از افاضات معظم له در درس)
اسم الکتاب : مباني فقهي حكومت اسلامي المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 334
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست