responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : مباني فقهي حكومت اسلامي المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 335

دليل اول اينكه : وي درصدد بوده همه كساني را كه مخالف حكومت فاسد [ بني اميه ] هستند از هريك از فرقه هاي مسلمان كه باشند جذب نموده و نظر مساعد آنان را با خود همراه كند، و به همين جهت حتي برخي افراد كه از شيعيان نبودند نيز به وي كمك كردند، چنانكه نقل شده كه ابوحنيفه مثلا "سي هزار" درهم براي قيام به وي كمك كرد.

دليل دوم اينكه : وي در نظر داشت امام صادق (ع) در صورت پيروز نشدن، از شر حكومت فاسد مصون و محفوظ بماند تا پايه و استوانه حق پايدار مانده و با بيان معارف و اخلاقيات و احكام الهي، اسلام را پس از آنكه پيرايه هاي تأويل و تحريف و پرده هاي جهل و كتمان بر آن كشيده شده تجديد بنا كند، و بي ترديد حفظ آن حضرت (ع) در آن شرايط از مهمترين واجبات بوده، چنانكه بركسي كه به انواع علوم و دانش هايي كه توسط آن حضرت بيان شده آشنايي دارد اين معني پوشيده نيست .

عمرو بن خالد، از زيد بن علي بن حسين (ع) روايت نموده كه مي‌فرمود:

"در هر زمان يكي از ما اهل بيت حجت خداوند بر مخلوقات است، و حجت زمان ما پسر برادرم جعفر بن محمد است، هر كه از او پيروي كند گمراه نمي شود و هركس با او مخالفت ورزد هدايت نمي يابد."[1]

قداست قيام زيد

بايد توجه داشت كه قيام زيد هرگز يك قيام احساساتي و كور و عاطفي، بدون آماده كردن نيرو و امكانات نبود; چرا كه وي به شهرهاي مختلف نماينده فرستاد و توجه نيروهايي را به پشتيباني از خود جلب نمود و كوفه را مقر فرماندهي خود قرار داد، و از قبايل مختلف افراد بسياري با وي بيعت كردند و چنانكه برخي گفته اند چهل هزار مرد شمشير زن با او بيعت كردند.

و اما اطلاع داشتن وي توسط امام باقر و امام صادق (ع) كه در كناسه كوفه به دار آويخته خواهد شد، مجوزي براي شانه خالي كردن او از دفاع از حق و امر به معروف و نهي از منكر نمي گرديد، به ويژه پس از آنكه امكانات و سلاح و لشكر براي قيام و انقلاب او آماده شد.

همان گونه كه خبر دادن پيامبراكرم 6 و اميرالمؤمنين (ع) از شهادت امام

[1] في كل زمان رجل منا اهل البيت يحتج الله به علي خلقه و حجة زماننا ابن اخي، جعفر بن محمد لايضل من تبعه ولا يهتدي من خالفه . (بحارالانوار ‌173/46، تاريخ علي بن الحسين (ع)، باب 11، حديث 24)
اسم الکتاب : مباني فقهي حكومت اسلامي المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 335
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست