responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : مباني فقهي حكومت اسلامي المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 298
صورت ريختن خون او حلال و ياري كردن او حرام و غيرجايز بود; در هر دو صورت بعد از مرگ يا كشته شدن امام و حاكم در هر زمان، چه بر حق بوده يا بر باطل، چه ظالم بوده يا مظلوم، چه مهدورالدم بوده يا غيرمهدورالدم، بر مسلمانان لازم و واجب است دست از پا خطا نكنند، و هيچ عملي انجام ندهند تا اينكه امام و رهبري عفيف و عالم و پارسا و آگاه به قضاوت و سنت را براي سر و سامان دادن به امور پراكنده و گرفتن حق مظلومين از ستمگران، و حفظ استقلال و تماميت كشور اسلامي و جمع آوري مالياتها و حفظ نظام برگزينند. پس از آن، جريان پي گيري قتل امام مقتول خود را كه گمان مي‌رود مظلوم كشته شده است از او درخواست كنند. در آن صورت اگر مقتول، مظلوم كشته شده بود، امام حكم مطالبه خونش را به اوليائش صادر خواهد كرد; و اگر ظالم و ستمگر بوده است، طبق مصالح هر گونه صلاح دانست حكم خواهد نمود.

اين اولين وظيفه اي است كه مردم پس از كشته شدن امامشان دارند، در صورتي كه انتخاب رهبر به دست آنان باشد، و اگر تعيين امام به عهده خدا و رسولش باشد، در آن صورت خدا و رسول او امام را مشخص كرده و از عهده اين مهم برآمده اند و مردم را به اطاعت و فرمانبرداري از او مأمور نموده اند. خدا مردم را بي نياز از اعمال نظر و انتخاب كرده و شخص پيامبر امام بعد از خود را معين و مردم را ملزم به اطاعت از او نموده است .

گذشته از اين، مردم پس از كشته شدن عثمان با من بيعت كردند و نيز مهاجرين و انصار پس از سه روز مشورت در مورد خلافت من به همين نتيجه رسيدند، و اينان همان كساني هستند كه قبلا با ابوبكر و عثمان بيعت كرده و خلافت آنها را تثبيت نموده بودند.

و اين معني را اهل بدر و پيشتازان مهاجرين و انصار متصدي شدند، علاوه بر اين امتيازي كه براي من هست اين است كه بيعت با ديگران (ابوبكر و عمر و عثمان) بدون مشورت با مردم انجام شد و حال آنكه بيعت با من با حضور و مشورت مردم انجام گرفت .

پس اگر خداوند سبحان اختيار انتخاب امام را به مردم واگذار كرده است و اين مردم هستند كه حق اختيار و انتخاب را دارند و هركس را انتخاب كنند از اختيار و تعيين خداي سبحان و رسولش مقدم است و چنين شخصي بر هدايت است و امام آنان محسوب مي‌شود و بر مردم واجب است كه از او اطاعت نموده و او را ياري دهند، در اين صورت مردم با هم مشورت نموده و بالاجماع مرا انتخاب كرده اند. و اگر خداوند سبحان امام را انتخاب مي‌كند و اختيار به دست اوست، همانا خداوند مرا براي امامت برگزيده و مرا خليفه خود قرار داده است و در كتاب و سنت مردم را به اطاعت از من فراخوانده، و اين انتخاب خداي سبحان حجت مرا قويتر و حقم را
اسم الکتاب : مباني فقهي حكومت اسلامي المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 298
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست