اسم الکتاب : مباني فقهي حكومت اسلامي المؤلف : منتظري، حسينعلي الجزء : 1 صفحة : 292
اينها مطالبي بود كه اجمالا به سند حديث مربوط ميشد.
گستردگي علت در مفهوم روايت
و اما آنچه از دلالت اين روايت استفاده ميگردد اين است كه : اگرچه موضوع
مورد پرسش در اين روايت امامت ائمه معصومين (ع) است، اما عللي كه در پاسخ
بيان شده عام است و شامل همه زمانها ميگردد.
حكمت و فايده وجود امام چنانكه امام (ع) بيان فرمود بسيار زياد و گسترده
است، كه در روايت سه نمونه از آن يادآوري شده است :
1 - اجراي احكام اسلام و جلوگيري از پا فراگذاشتن از قوانين و مقررات اسلام .
2 - ضرورت وجود امام براي بهبود زندگي ديني و دنيوي مردم .
3 - مصون و محفوظ ماندن احكام الهي از دگرگوني و تحريف و كهنه شدن و از
بين رفتن .
حال بايد ديد آيا اين علتهاي سه گانه در زمان غيبت وجود ندارد؟ آيا مردم در
عصر غيبت تبديل به فرشته ميشوند؟ آيا به پيشوا و رهبري كه امور آنان را منظم
نموده و شر ستمگران را از سر ستمديدگان كوتاه كند و كسي كه آنان را از تعدي
نمودن و از واردشدن در اموري كه منع شده اند باز دارد نياز ندارند؟!
دليل چهارم : [ استدلال به كلام اميرالمؤمنين (ع) به هنگام رد شبهه خوارج ]
اميرالمؤمنين علي (ع) پس از جنگ صفين هنگامي كه شعار خوارج را درباره
حكومت شنيد كه با گفتن "لا حكم الا لله" قصد نفي امامت آن حضرت را دارند و به
گونه اي ميخواهند اصل حكومت و امامت را مورد انكار قرار دهند، فرمود:
"كلمه حقي است كه از آن اراده باطل نموده اند، بلي حكم از آن خداوند است،
اما اينان ميگويند حكومت و امارت نيز فقط مخصوص خداوند است، و حال آنكه
مردم مجبور هستند امير و حاكمي - فاجر يا صالح - داشته باشند تا در سايه حكومت
او مؤمن وظايف خود را انجام دهد و كافر از زندگي دنيوي خود بهره گيرد تا مهلتها
به پايان رسد و همچنين مالياتها توسط وي جمع آوري گردد و با دشمنان مبارزه
شود، راهها ايمني يافته و حق ضعيف از قوي گرفته شود و نيكوكار آسايش يابد و از
شر افراد فاجر ايمني حاصل گردد."
و در كلام ديگري هنگامي كه شعار "تحكيم" خوارج را شنيد، فرمود:
"حكم الله انتظر فيكم - حكم خدا را درباره شما انتظار ميكشم ." و فرمود:
"در حكومت شخص نيكوكار، افراد متقي به انجام وظايف خود موفق ميشوند;
اسم الکتاب : مباني فقهي حكومت اسلامي المؤلف : منتظري، حسينعلي الجزء : 1 صفحة : 292