اسم الکتاب : مباني فقهي حكومت اسلامي المؤلف : منتظري، حسينعلي الجزء : 1 صفحة : 291
جليل القدر كه داراي كتاب و تأليفات بسياري است ."[1]
هم ايشان در كتاب رجال خود، او را از اصحاب امام هادي و امام حسن
عسكري (ع) و پدر او (شاذان) را از اصحاب امام جواد(ع) محسوب نموده است .[2]
كتاب تنقيح المقال از نجاشي درباره فضل مينويسد: "قدر و منزلت فضل در بين
شيعه اماميه مشهورتر و معروف تر از آن است كه توصيف شود."
و از رجال كشي نقل ميكند: "فضل صدوهشتاد كتاب تأليف كرده است ."[3]
خلاصه كلام اينكه تشكيك در شخصيت فضل با آن همه فضائل كه براي وي
گفته شده، تشكيك بي اساس و بي موردي است .
اما در سند روايت فوق، عبدالواحد و ابن قتيبه نيز ذكر شده است، كه اين دو در
كتب رجال مورد اختلاف هستند: برخي آنها را توثيق و برخي آنها را مدح و برخي
تضعيف كرده اند.[5] اما همين كه مرحوم صدوق از آنها و از جعفر بن نعيم [4] روايت
نقل كرده، مشخص ميشود كه به آنها اعتماد داشته است .
و اما محمد بن شاذان را مرحوم ابن طاووس از وكلاي ناحيه مقدسه
امام زمان (عج) محسوب نموده، و گفته است : "همين قضيه در مورد اطمينان بودن
او كافي است ."[6]
بلي، نكته قابل ملاحظه اي كه در سند روايت موجود است اين كه با توجه به
اينكه مرحوم شيخ در كتاب رجال خويش، فضل را از اصحاب امام هادي و امام
حسن عسكري (ع) شمرده، چگونه فضل اين روايت را از امام رضا(ع) نقل نموده
است ؟
در جواب ممكن است گفته شود كه : شهرت فضل در عصر اين دو امام بزرگوار
بوده اما دوران نوجواني خود را در حضور امام رضا(ع) در خراسان گذرانده و از
محضر آن حضرت استفاده ميبرده است، گذشته از اينكه در رجال كشي آمده كه
فضل از جماعتي و از جمله ابن ابي عمير و صفوان و ابن محبوب و ابن بزيع كه از
اصحاب حضرت رضا(ع) و در طبقه ششم قرار دارند روايت نقل ميكند;[7] پس
قاعدتا ميتواند از امام رضا روايت كند; زيرا وفات فضل در سنه 260 و شهادت آن
حضرت برحسب روايات مختلفه در تاريخ 202 يا 203 يا 206 بوده است .
[1] الفهرست 124/ (چاپ ديگر150/).
[2] رجال شيخ طوسي 420/ و 434 و 402.
[3] تنقيح المقال 9/2، باب الفاء.
[4] تنقيح المقال، 233/2 و 308/2.
[5] همان مدرك، 228/1.
[6] همان مدرك، 130/3.
[7] تنقيح المقال، 11/2، باب الفاء; و اختيار معرفة الرجال 543/.
اسم الکتاب : مباني فقهي حكومت اسلامي المؤلف : منتظري، حسينعلي الجزء : 1 صفحة : 291