responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : مباني فقهي حكومت اسلامي المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 280
و به همين معنا اشاره دارد گفتار پيامبراكرم 6 كه فرمود:

"همه خوبي ها در شمشير و زير سايه شمشير است و چيزي جز شمشير به مردم قوام و قيام نخواهد بخشيد."[1]

زيرا شمشير كنايه از قوه و قدرت متمركز است .

سيره پيامبراكرم 6 دليل ديگري بر جامعيت اسلام

سيره پيامبراكرم 6 پس از هجرت به مدينه بزرگترين دليل بر وجوب و ضرورت ايجاد حكومت بر اساس دستورات و قوانين اسلام است ; زيرا آن حضرت پس از هجرت در مدينه پايه هاي حكومت اسلامي را پي ريزي نمود و بين مهاجرين و انصار پيمان برادري برقرار كرد. با سران قبايل و يهود ساكن مدينه قرارداد صلح نوشت، و براي دعوت به اسلام به كشورهاي مختلف سفير اعزام داشت، و براي قبايل و نيز شهرهايي كه اسلام را پذيرفته بودند والي و قاضي مشخص نمود و اشخاصي را براي جمع نمودن ماليات و زكوات معين فرمود و سرانجام با مشركين و كساني كه قراردادهاي خود را نقض نموده بودند به جنگ برخاست . تا جايي كه مورخين بيش از هفتاد غزوه و سريه [2] را در زمان حيات آن حضرت ثبت و ضبط نموده اند، و سيره آن حضرت پس از وفات شريفش نيز ادامه داشت . و اين بسيار نابجا و غلط است كه بگوييم در زمان حيات پيامبراكرم 6 و بعد از آن، تكليف تشكيل حكومت اسلامي وجود داشته اما در عصر غيبت اين تكليف ساقط گرديده و قوانين اسلام مهمل و بدون فايده يا نسخ شده تا ظهور حضرت ولي عصر(عج) - هر اندازه كه غيبت آن حضرت طولاني گردد - باقي مانده است .

آيا مسلمانان موظف به تشكيل حكومت صالحه نيستند و بايد سرافكنده و ذلت بار زير چكمه هاي مستبدين و استعمارگران دست و پا بزنند و براي استقلال و رهايي خود تا ظهور حضرت حجت (ع) و تجديد بناي اسلام اقدامي نكنند؟! آيا مي‌توان گفت اين واقعا حكم خداست و تكليف مسلمانان اين چنين است ؟ اين تصور را نحوه تشريع احكام اسلام و عمل پيامبر6 و عمل ديگران پس از وي نفي مي‌كند و لزوم تشكيل حكومت براي اجراي احكام به خوبي از آن آشكار مي‌شود.

استاد بزرگوار، رهبر كبير انقلاب اسلامي ايران امام خميني - مدظله العالي - در درسهاي خود درباره حكومت اسلامي و ولايت فقيه مي‌فرمايند:

[1] الوسائل 11 / 5، باب 1 از ابواب جهاد العدو، حديث 1.
[2] چنانكه پيش از اين گفته شد غزوه جنگي است كه پيامبراكرم 6 شخصا در آن شركت داشته، و سريه جنگي است كه پيامبراكرم براي سپاه فرمانده مشخص مي‌فرمود اما شخص آن حضرت در آن شركت نداشت . (مقرر)
اسم الکتاب : مباني فقهي حكومت اسلامي المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 280
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست