responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : مباني فقهي حكومت اسلامي المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 229
وجوب اين جهاد مشروط به اذن امام عادل است .[1]

اين اجمالي از مسأله جهاد ابتدايي در عصر غيبت بود، بحث تفصيلي آن بايد در جاي خود مورد بررسي قرار گيرد.

وجوب جهاد دفاعي و مشروط نبودن آن به اجازه امام

وجوب جهاد دفاعي در تمام اشكال آن (دفاع از مال، جان، آبرو و حيثيت اجتماعي مسلمانان) بدون ترديد مشروط به وجود و اجازه امام نيست .

جاي بسي شگفتي است كه برخي از مسلمانان و حتي برخي از عالمان ديني پنداشته اند در مقابل هجوم كفار و صهيونيستها بر كشورهاي اسلامي و كشتار پيرمردان و جوانان و كودكان و زنان و استيلا بر اموال و هتك نواميس و تخريب معايد و مساجدشان، هيچ گونه تكليف و مسؤوليتي متوجه ما نيست، با اينكه وجوب جهاد دفاعي به طور يقين مشروط به اذن و اجازه امام نيست و وجوب آن يك ضرورت عقلي و شرعي است . خداوند تبارك و تعالي در داستان طالوت و كشته شدن جالوت توسط داود مي‌فرمايد:

(ولولا دفع الله الناس بعضهم ببعض لفسدت الارض و لكن الله ذوفضل علي العالمين [2]
و اگر خدا برخي از مردم را در مقابل برخي ديگر برنمي انگيخت، فساد روي زمين را فرا مي‌گرفت ; اما خداوند متعال صاحب فضل و كرم نسبت به همه جهانيان است .)

طبيعي است راندن فساد از مردم روي زمين جز با قيام اهل حق و دفاع آنان از حق ميسر و عملي نيست .

و باز خداوند متعال در جاي ديگر مي‌فرمايد: (اذن للذين يقاتلون بانهم ظلموا و ان الله علي نصرهم لقدير الذين اخرجوا من ديارهم بغير حق الاان يقولوا ربنا الله ولولا دفع الله الناس بعضهم ببعض لهدمت صوامع و بيع و صلوات و مساجد يذكر

[1] ظرف صدور اين روايات در شرايطي بوده كه حكومتها به صورت فردي توسط پادشاه يا رئيس قبيله يا والي و فرمانروا اداره مي‌شده ; و لذا تصميم گيري راجع به جنگ و صلح و ديگر امور مربوط به كل جامعه به فرمانروا - عادل يا غير عادل - واگذار مي‌شده است . اما در شرايط كنوني كه سيستم اداره جامعه تحول يافته و حكومت هاي فردي و تمركز قدرت، جاي خود را به نظامهاي جمهوري كه فرمانروا براي زمان معيني براي انجام كارهاي بخصوص از طرف مردم انتخاب مي‌شود و نيز مجلس شورا پديد آمده كه نمايندگان ملت در مجلس به مشورت و تصميم گيري راجع به امور مهمه كشور مي‌پردازند، اين گونه امور از تصميم گيريهاي فردي خارج شده است، اگرچه مي‌توان طبق قانون اساسي هر كشور امضا و اعلام آن را به يك فرد يا يك ارگان و تشكيلات واگذار نمود. به نظر مي‌رسد واژه "امام" هم كه در بسياري از روايات آمده همان گونه كه استاد نيز بارها به آن اشاره فرموده اند شخص امام نيست بلكه منصب امامت و حكومت است، و اين حكومت شرعي و قانوني مردم است كه راجع به اموال عمومي (انفال) مسأله جنگ و صلح و ديگر امور عمومي بايد تصميم گيري كند و پاسخگو باشد. (مقرر)
[2] بقره (2): 251.
اسم الکتاب : مباني فقهي حكومت اسلامي المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 229
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست