responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : مباني فقهي حكومت اسلامي المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 223
و شايد مراد از جمله (لاتكون فتنة) اشاره به جنگ دفاعي به معني مصطلح باشد و مراد از جمله (و يكون الدين لله) جنگ ابتدايي، و هنگامي كه اين دو غرض به دست آمد نبايد براي استعباد و استثمار جوامع مختلف به تجاوز پرداخت، مگر اينكه آنان افرادي ستمگر و ظالم باشند كه در اين صورت براي رفع شرارت و ستمگري آنان بايد مبارزه ادامه يابد، كه دفع ظلم نيز بي ترديد يك مبارزه دفاعي است .

باز در سوره انفال مي‌فرمايد: (و قاتلوهم حتي لاتكون فتنة و يكون الدين كله لله [1] با كافران مبارزه كنيدتا فتنه از ميان برداشته شود و همه آيين دين خدا باشد.)

همچنين در سوره نساء مي‌فرمايد: (و ما لكم لاتقاتلون في سبيل الله و المستضعفين من الرجال و النساء و الولدان الذين يقولون ربنا اخرجنا من هذه القرية الظالم اهلها[2] چرا در راه خدا جهاد نمي كنيد و براي رهايي جمعي مستضعف و ناتوان از مرد و زن و كودك نمي جنگيد، آنان كه (گرفتارند و) مي‌گويند: بار خدايا ما را از اين شهري كه مردمش ستمكارند رهايي بخش .)

در اين آيه شريفه خداوند مردم را آشكارا به خاطر واگذاشتن جهاد و مبارزه مورد نكوهش قرار داده و اشعار بر اين دارد كه دفاع از افراد ناتوان و مستضعف چيزي است كه در ژرفاي وجود و فطرت هر انسان قرار داده شده است .

در اين آيه شريفه شايد مراد از مبارزه در راه خدا (في سبيل الله) همان گسترش يكتاپرستي و اعلاي كلمه اسلام باشد، و مراد از (والمستضعفين) دفاع از قسط و عدالت به هنگام استيلاي ستمگران بر افراد ناتوان است، كه در اين صورت آيه شريفه هم جهاد ابتدايي و هم جهاد دفاعي را شامل مي‌شود.[3]

[1] انفال (8): 39.
[2] نساء (4): 75.
[3] جهاد يكي از اركان دين مبين اسلام است كه براي رفع فتنه در عالم و حفاظت و حراست از ارزشهاي الهي و دفاع از حكومت اسلامي تشريع شده است . در قرآن حدود "سيصد" آيه به صورت مستقيم و با توابع آن حدود "پانصد" آيه در ارتباط با اين فريضه الهي وارد شده كه از مجموع آن استفاده مي‌شود كه جهاد همانند نماز براي همه زمانهاست و مخصوص صدر اسلام و زمان پيامبراكرم 6 و اميرالمؤمنين (ع) و ساير ائمه معصومين (ع) نيست . دفاع از حقيقت و عدالت كمك به مستضعفين، خير بودن شمشير، اصلاح دين و دنيا توسط جهاد، براي همه زمانهاست . اين طور نيست كه با غيبت حضرت حجت (عج) آن گونه كه برخي معتقدند همه اينها كنار گذاشته شده باشد و باب جهاد با نبودن امام معصوم (ع) تعطيل شده باشد و مسلمانان در زمان غيبت ولو اينكه صدهزار سال هم طول بكشد بدون دفاع باشند و براي گسترش اسلام جهاد نكنند; مسلما اگر در صدر اسلام خير در شمشير بوده، در اين زمان در توپ و تانك و مسلسل و موشك است ; و ما نمي توانيم از اين همه آيات و روايات در زمان غيبت صرف نظر كنيم ; و اصولا در اسلام جهاد براي دفاع است، منتها گاهي دفاع از حقيقت است و گاهي دفاع از عدالت، مبارزه با شرك و مشركين براي بازگرداندن آنان به راه توحيد و فطرت الهي دفاع از حقيقت است ; زيرا انكار خداوند انكار حقيقت است، و تلاش براي نجات مستضعفين و محرومين و مبارزه با حكومتهاي جائر ستمگر دفاع از عدالت . (از افاضات معظم له در درس).
اسم الکتاب : مباني فقهي حكومت اسلامي المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 223
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست