responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : مباني فقهي حكومت اسلامي المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 211
در مركز نزول وحي و مبدأ گسترش اسلام برگزار مي‌شود و بر پايه آن وسيله قوام و قيام مردم و نژادهاي مختلف فراهم مي‌گردد.[1]

اخبار و روايات در تبيين فلسفه حج بسيار است كه نمونه هايي از آن را متذكر مي‌شويم :

1 - ضمن روايت فضل بن شاذان (كه قسمتهايي از آن پيش از اين گذشت) به نقل از امام رضا(ع) آمده است كه آن حضرت فرمود:

"مردم به حج مأمور شدند كه همه به پيشگاه خداوند سبحان بار يابند... علاوه بر اينكه در اين فريضه منافع بسيار زيادي براي تمام مردم است، براي كساني كه در شرق و غرب زمين زندگي مي‌كنند و براي آنان كه در خشكي و درياها به سر مي‌برند و براي آنان كه در مراسم حج شركت كرده و يا شركت نكرده اند، براي تاجر و كاسب و فروشنده و خريدار و فقير و مستمند و حمله دار و راننده، و براي برآورده شدن نيازمنديهاي كساني كه از اطراف امكان شركت در مراسم را دارند، ونيز داراي منافع ديگري است از قبيل فراگرفتن مسائل ديني و نقل و انتقال اخبار ائمه (ع) به تمام بلاد و شهرها و نواحي كشورهاي مختلف ."[2]

2 - در خبر هشام بن حكم از امام جعفر صادق (ع) در بيان فلسفه حج آمده است :

"... خداوند سبحان مردم را به انجام حج مأمور نمود به خاطر اطاعت در دين به جهت مصالح آنان در كارهاي دنيايشان، خداوند سبحان اجتماع مردم از شرق تا غرب را در آنجا قرار داد تا يكديگر را بشناسند و هر قوم و نژادي اموال و دارايي خود را از شهري به شهر ديگر حمل كنند تا در اين رابطه حمله دار و شتردار سود ببرند (باربري و حمل و نقل و تجارت رونق يابد) و نيز به خاطر اينكه مردم آثار رسول الله 6 و اخبار او را بشناسند و بفهمند و هميشه در خاطره ها بماند و به

[1] در حج مسائل مربوط به امور سياسي و حكومتي بسيار قوي و زياد است، اصولا حج نمايشگر حكومت و قدرت جهاني اسلام است . نماز جماعت بيانگر اجتماع و تشكل مسلمانان يك محل، نماز جمعه و عيدين وسيله اجتماع مردم يك شهر و يك استان، و حج وسيله اجتماع متمكنين جهان اسلام و به تعبير قرآن وسيله قيام همه مردم است . همان گونه كه اموال و دارايي انسان پايه زندگي اوست و اگر مال نداشته باشد قوام و قيام ندارد و از گرسنگي تلف مي‌شود، قوام و قيام اجتماعي مسلمانان هم در معاش و معاد بر كعبه قرار داده شده ; و همان گونه كه انسانها اگر نان نداشته باشند بخورند مي‌ميرند، اگر يك مركز سياسي براي شعائر وحدت بخش نداشته باشند حيات اجتماعي خود را از دست مي‌دهند، و اين براي حيات اجتماعي يك امت از نان واجب تر است . (از افاضات معظم له در درس)
[2] في خبر فضل بن شاذان عن الرضا(ع) قال : انما امروا بالحج لعلة الوفادة الي الله عزوجل ... مع ما في ذلك لجميع الخلق من المنافع لجميع من في شرق الارض و غربها، ومن في البر و البحر، و ممن يحج و ممن لم يحج من بين تاجر و جالب و بائع و مشتري و كاسب و مسكين و مكار و فقير و قضاء حوائج اهل الاطراف في المواضع الممكن لهم الاجتماع فيه، مع ما فيه من التفقه و نقل اخبار الائمه (ع) الي كل صقع و ناحية . (وسائل ‌7/8، باب 1 از ابواب وجوب الحج، حديث 15)
اسم الکتاب : مباني فقهي حكومت اسلامي المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 211
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست