responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : مباني فقهي حكومت اسلامي المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 143
همنشينان و دوستان او هستي ؟ گفتم : نه، گفت : تو اهل كدام شهري ؟ گفتم : اهل كوفه، گفت : پس تو هشام هستي، آنگاه مرا در جاي خود نشاند و تا هنگامي كه من در جلسه حضور داشتم ديگر سخن نگفت ."[1]

اين آن چيزي بود كه به صورت خلاصه درباره نصب حضرت علي (ع) به خلافت از طرف رسول خدا6 مي‌توان در اينجا مطرح كرد. البته تفصيل آن را بايد در كتابهاي كلام و اعتقادات جستجو نمود.

لزوم اظهارنظر در مباحث علمي

من گمان نمي كنم هيچ يك از مسلمانان از برادر مسلمان خود انتظار و توقع داشته باشد كه آنچه را بين خود و خداي خود حق مي‌داند كتمان كرده و در يك بحث علمي آن را اظهار ننمايد.

آنچه به نظر من از هر فرد مسلمان انتظار مي‌رود اين است كه در هر حال ادب را رعايت نموده و زبان و قلم خود را كنترل كند، از نزاع و تشاجر دوري جسته و برادري و وحدت مسلمانان را در مقابل دشمنان و بيگانگان محفوظ نگاه دارد.

و بر هر عالم منصفي لازم است همواره به دنبال حق بوده و پس از دستيابي به آن آن را بپذيرد و درصدد نباشد هر آنچه را واقع شده است پاك و بي عيب جلوه داده و آن را توجيه كند. اللهم فاهدنا لما اختلف فيه من الحق .

و نيز به برادران مسلمان خويش چه شيعه و چه سني سفارش مي‌كنم كه در مسأله امامت و خلافت به كتاب المراجعات كه مشتمل است بر مكاتبات آيت الله سيد عبدالحسين شرف الدين موسوي از علماي بزرگ شيعه و علامه استاد شيخ سليم البشري پيشواي دانشگاه الازهر كه از علماي بزرگ سني مذهب است مراجعه كنند و از آن بهره جويند; چرا كه اين كتاب با همه كوچكي مشتمل بر مطالبي است كه دردمندان را شفا و تشنگان را سيراب مي‌كند. خداوند مؤلف بزرگوار و گرانقدرش را جزاي خير دهد.[2]

[1] اصول كافي، ‌169/1، كتاب الحجة، باب الاضطرار الي الحجة، حديث 3.
[2] المراجعات يكي از آثار ارزنده آيت الله سيد عبدالحسين شرف الدين است كه در آن 112 نامه كه بين ايشان و شيخ الاسلام سليم بشري مفتي و رئيس سابق جامعه الازهر مبادله شده گردآوري شده است . اين دو عالم اسلامي در اين نامه ها حقايق بسياري را مورد بحث و نظر قرار داده اند، بيان اين نامه ها ادبي، زيبا و محكم است و مطالب مطرح شده در آنها غني و سرشار. به گفته سليم بشري : شرف الدين در نامه هاي پرمغز و خوش سبك و محكمش به سان سيلي است كه از قله هاي كوه خيزد، يا ابري كه از آن ژاله ريزد. از نامه هاي شيخ سليم بشري نيز پيداست كه دانشمندي عميق و حق جو بوده است . وي در نوشته هايش حقايق مهمي از مسائل اعتقادي شيعه و غير آن را تصديق كرده است كه از جمله اهميت اساسي فقه شيعه و مجزي بودن عمل به آن در رفع تكليف است . دوست و معاصر شرف الدين عالم سترگ، شيخ آقا بزرگ تهراني درباره شخصيت او مي‌نويسد: شرف الدين يكي از افتخارات اين روزگار و يكي از آيات بزرگ خداست كه در عصر حاضر (قرن چهاردهم هجري) طلوع كرده است ... كسي كه بخواهد شرف الدين را توصيف كند چه بگويد؟ بگويد: او مجتهدي است دانا؟ متكلمي است بي همتا؟ فيلسوفي است نيرومند؟ اصول داني است متبحر؟ مفسري است بزرگ ؟ محدثي است صادق ؟ مورخي است حجت ؟ خطيبي است زبان آور؟ پژوهشگري است نقدگرا؟ اديبي است سترگ ؟ آري شرف الدين اين همه است و علاوه بر اينها مجاهدي است نستوه در راه دين و مبارزي است پيوسته در سنگر... (نقباء البشر، ج ‌1084/3). براي شناخت بيشتر عالم مجاهد شرف الدين به آثار وي و نيز كتاب شرف الدين تأليف فاضل ارجمند محمدرضا حكيمي مراجعه شود. (مقرر)
اسم الکتاب : مباني فقهي حكومت اسلامي المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 143
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست