responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : مباني فقهي حكومت اسلامي المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 123
عنوان نبي برگزيند، و به عنوان نبي برگزيد پيش از آنكه به عنوان رسول برگزيدند، و به عنوان رسول برگزيند پيش از آنكه به عنوان خليل برگزيند، و به عنوان خليل برگزيد پيش از آنكه به عنوان امام برگزيند، و هنگامي كه تمام اين مراتب براي وي گرد آمد فرمود: من تو را به پيشوايي مردم برگزيدم (اني جاعلك للناس اماما)، آنگاه حضرت فرمود: از بزرگي و ارزش اين مقام در نزد حضرت ابراهيم بود كه فرمود: (و من ذريتي) (و از فرزندان من هم ؟".[1]

از اين روايت و از آيه فوق كه خداوند سبحان از امامت و رهبري به عهد تعبير نموده آنگاه آن را به خود منسوب نموده و فرموده "عهد من"، (عهدي). و نيز فرموده من تو را به اين مقام منصوب مي‌كنم (اني جاعلك) به خوبي اهميت مقام امامت و رهبري و اينكه آن عهدي است بين خدا و هركس از جانب وي به اين مقام برگزيده شده مشخص مي‌گردد.

و نيز چون خداوند ابراهيم را بدين مقام منصوب نموده است وي به حسب فطرت و وجدان واجب الاطاعه گرديده و مخالفت با او مخالفت با خداوند متعال محسوب مي‌شود.[2]

2 - دلالت آيه : (يا داود انا جعلناك خليفة ...)

(يا داود انا جعلناك خليفة في الارض فاحكم بين الناس بالحق [3] اي داود ما تو را در زمين مقام خلافت داديم، پس بين مردم به حق حكم نما.)

آنچه از آيه فوق استفاده مي‌شود اين است كه حضرت داود با اينكه از قبل پيامبر

[1] "ان الله تبارك و تعالي اتخذ ابراهيم عبدا قبل ان يتخذه نبيا، و ان الله اتخذه نبيا قبل ان يتخذه رسولا و ان الله اتخذه رسولا، قبل ان يتخذه خليلا، و ان الله اتخذه خليلا قبل ان يجعله اماما، فلما جمع له الاشياء قال : (اني جاعلك للناس اماما) قال : فمن عظمها في عين ابراهيم قال : (و من ذريتي)". (كافي، 175/1 كتاب الحجة، باب طبقات الانبياء و الرسل و الائمه (ع)، حديث 2)
[2] از آيه و روايت فوق نكات ديگري نيز به شرح زير استفاده مي‌گردد: الف : خداوند سبحان حضرت ابراهيم را براي اعطاي منصب امامت مورد ابتلا و آزمايشهاي متعدد قرارداد و چون از همه آنها سربلند بيرون آمد مقام امامت را براي او جعل نمود، در حقيقت خداوند حكيم اعطاي مسؤوليت امامت را در انتهاي مراحل تكاملي حضرت ابراهيم (ع) قرار داد. ب : حضرت ابراهيم از خداوند مي‌خواهد كه اين مقام براي فرزندان و ذريه او مهم باشد، اما از جواب خداوند متعال استفاده مي‌شود كه اين مقام موروثي نيست بلكه براساس صلاحيت ها و لياقت هاست و به ذريه حضرت ابراهيم چنانچه ظالم باشند نخواهد رسيد. ج : از امامت به عنوان عهد الهي ياد شده و عهد يك امر تكويني نيست، بلكه امري اعتباري است كه به جعل و قرارداد الهي بر عهده امام قرار داده مي‌شود و به همين جهت است كه وي واجب الاطاعة مي‌شود. د: اين مقام و منصب از جانب خداوند هرگز به ستمكاران نخواهد رسيد و افراد ظالم و ستمگر به هيچ وجه حق حكومت بر بندگان خدا را نخواهند داشت، و در صورت تسلط، حكومت آنان غاصبانه و غير شرعي است . (از افاضات استاد در درس)
[3] ص (38): 26.
اسم الکتاب : مباني فقهي حكومت اسلامي المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 123
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست