responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : مباني فقهي حكومت اسلامي المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 107
خاطر است كه فقهاي ما به روايات منقول از "حفص بن غياث، غياث بن كلوب، نوح بن دراج، سكوني" و ديگر رجال عامه كه از ائمه (ع) روايت نموده اند، در صورتي كه روايت معارض و نظر خلافي در مقابل آن ارائه نشده باشد اعتنا نموده و طبق آن عمل مي‌كنند."[1]

د - رعايت ترتيب در نقل آيات و روايات

شيوه ديگر ما در طرح هر مبحث و مسأله اين است كه در ابتدا آيات شريفه اي كه بر موضوع دلالت دارد نقل نموده، آنگاه به ذكر روايتهايي كه از پيامبراكرم 6 چه از طريق شيعه و يا سنت نقل شده مي‌پردازيم، آنگاه روايتهاي منقول از اميرالمؤمنين و ساير ائمه (ع) را به ترتيب درج مي‌كنيم .

البته به ندرت از اين قاعده عدول شده، كه آن هم به خاطر رعايت نكات ويژه اي بود كه با اندك تأملي سر آن بر خواننده آشكار خواهد شد.

در طول كتاب به تفسير آيات و شرح روايات نپرداخته ايم، مگر در برخي موارد لازم، و اين به خاطر پرهيز از طولاني شدن كتاب بوده است . و در مواردي كه روايتي در مقام بيان و تفسير آيه اي بوده نقل آن روايت را مقدم داشته ايم .

اما در هر صورت هيچ گونه ادعايي در بي عيب و نقص بودن ترتيب كتاب، چگونگي بيان مطالب و يا به دور از اشتباه و خطابودن برداشتها نيست ; چرا كه انسان همواره در معرض خطاكاري و فراموشي است .

11 - اهميت فقه حكومتي و مسائل اجتماعي در اسلام در رابطه با فقه و فقاهت در اعصار اخير بين مسلمانان اعم از شيعه يا سني دو نقصان آشكار عارض گرديده، يكي نقصان در كميت و ديگري در كيفيت و نوع مباحث . نقصان كميت، كاهش يافتن حوزه هاي علميه و مدارس عالي علوم اسلامي در جهان اسلام است كه در اثر آن با تلاشهاي استعمار و همكاري عمال و دست نشاندگان آنها تعداد فقهاي خبره و متبحر در مسائل اسلامي به حداقل كاهش يافته است . و اما نقصان در كيفيت، بدين گونه كه بيشترين تلاشهاي فقهي در مسائل عبادي و شخصي فقه متمركز گرديده و به جهت حاكم نبودن دستورات اجتماعي اسلام در طول سالهاي دراز بر جامعه، كمتر به مسائل عمومي و اجتماعي مسلمين پرداخته شده است .

از اين رو از جوانان مسلماني كه داراي استعداد و آمادگي تحصيلي هستند در سطح كشورهاي اسلامي انتظار مي‌رود كه با كاستن از توجه خود به دنيا و زيور و زينتهاي آن با نيت صادقانه و پاك و همت عالي به دانشگاههاي اسلامي و حوزه هاي علميه روي بياورند.

و از طلاب و فضلا نيز اميد مي‌رود كه به فراگيري مسائل فردي اكتفا نكرده بلكه به تفقه در مسائل عمومي و قضاياي اجتماعي اسلام بپردازند; مسائلي مانند مسائل

[1] العدة، ج ‌379/1.
اسم الکتاب : مباني فقهي حكومت اسلامي المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 107
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست