اسم الکتاب : اسلام دين فطرت المؤلف : منتظري، حسينعلي الجزء : 1 صفحة : 594
باشند بر اين كار سزاوارترند. ممكن است برخي اشكال كنند كه اگر شورا امري
واجب و لازم بود، بايد دين جزئيات و كيفيت و كميت آن را كاملا تبيين ميكرد. اما
بايد گفت : اولا در باب اصل مشاوره و نيز درباره طرفهاي مشورت توصيه هايي
رسيده است، و ثانيا يكي از مزاياي دين اسلام اين است كه در آن، چارچوب
مشخصي از لحاظ كيفيت نظام مشورتي يا كميت آن به صورت الزامي بيان نشده تا
دين ماندگار و دائمي، با تمامي شرايط و اقتضائات زمانها و مكانهاي مختلف
قابليت انطباق را داشته باشد و عقلاي هر زمان و هر محدوده اي بر حسب نيازهاي
خويش طرح مناسبي را عملي كنند.[1] به علاوه شيوه قرآن عموما بيان جزئيات و
خصوصيات نيست . قرآن حتي در احكام عبادي مثل نماز و روزه نيز جزئيات را بيان
نكرده است .
اصل شورا و لزوم مشورت مورد تأكيد دين مبين است، ولي كيفيت و كميت آن
بسته به توافق عقلاي هر قوم در هر زماني است، به نحوي كه ثمره عقل جمعي در
جامعه اسلامي به اجرا در آيد. و بي توجهي به مشورت در امور مهم، ظلم به اجتماع
و امت است .
بهره گيري از تجارب جوامع بشري و عبرت آموزي از سرنوشت ملل و اقوام
مختلف نيز امري لازم و مورد تأكيد شرع مقدس است . لازمه اين امر مطالعه تاريخ
گذشته و حال، و تحقيق در جنبه هاي مثبت و منفي رفتارهاي ايشان است .
تجربه هاي بشري به ما ميآموزد كه قدرت، امري اشباع ناپذير و جاذبه آن از ساير
غريزه ها بسيار بيشتر و خطرناكتر است ; لذا بايد تمام اسباب و وسايل كنترل آن را
فراهم كرد، مانند تفكيك قوا، آزادي بيان، دائمي نشدن حكومت و ديگر روشهايي
كه براي مهار قدرت در تجربه هاي بشري ارائه شده است .
از سوي ديگر در دنياي كنوني، جوامع توسعه يافته تجربياتي دارند كه ميتواند
براي كشورهاي عقب مانده مفيد و مؤثر باشد. لازمه اين امر توجه و عنايت به
طرحها و برنامه هاي آنان با رعايت ارزشها و شرايط فرهنگي است . و طبيعي است
[1] براي تفصيل، ر.ك : دراسات في ولاية الفقيه، ج 1، ص 548 به بعد.
اسم الکتاب : اسلام دين فطرت المؤلف : منتظري، حسينعلي الجزء : 1 صفحة : 594