اسم الکتاب : درسهايي از نهج البلاغه المؤلف : منتظري، حسينعلي الجزء : 1 صفحة : 416
براي اين كه اگر كار ناشايست در مقابل پيامبر انجام بشود بايستي جلوي آن را بگيرد
و اين نگرفتن خود به منزله امضاست و به آن ميگويند تقرير معصوم كه به معناي
امضا كردن عمل است . پس سنت پيغمبر عبارت از قول پيغمبر و فعل پيغمبر و
تقرير پيغمبر است، و ما شيعيان اماميه همان طور كه سنت پيغمبر را حجت
ميدانيم سنت دوازده امام را هم حجت ميدانيم، ما چون دوازده امام را معصوم
ميدانيم گفتار و كردار و تقريرشان براي ما حجت است .
در اينجا لازم به تذكر است كه اساس فقه ما كتاب و سنت است، بنابراين به يك
حساب به همه كارهاي پيغمبراكرم 6 ميشود رنگ وحي زد،[1] اما آنچه كه مستقيما
وحي است آن است كه پيغمبراكرم 6 بگويد: خدا چنين گفته است . و بعد خداوند
در تعريف از او فرموده : (ما ينطق عن الهوي) هيچ وقت از هواي نفس حرف
نمي زند و هرچه ميگويد مستند به خداست، يعني به استناد به خدا و اين كه از
طرف خدا به او نازل شده ميگويد.
رسول و نبي
"و علي تبليغ الرسالة امانتهم"
(و از آنها پيمان گرفت تا رسالت خود را به مردم برسانند.)
اين امانت را خداوند به عهده شان گذاشته، و از آنها اين پيمان را گرفته است
كه رسالت خودشان را به مردم برسانند.
رسالت معنايش فرستادگي است، فرق رسول با نبي اين است كه نبي يعني آن
[1] ظاهرا بين "وحي" و "قرآن" عموم و خصوص مطلق است، يعني هر آنچه "قرآن" است "وحي" ميباشد، ولي لازم نيست هر آنچه "وحي" است "قرآن" باشد، زيرا ممكن است اموري به پيامبراكرم 6 وحي شود ولي جزء قرآن و از مقوله آن كه قهرا ويژگي هايي دارد نباشد. تأويلات و تفسير قرآن و نيز احاديث قدسي ظاهرا از همين قسم است .
اسم الکتاب : درسهايي از نهج البلاغه المؤلف : منتظري، حسينعلي الجزء : 1 صفحة : 416