اسم الکتاب : درسهايي از نهج البلاغه المؤلف : منتظري، حسينعلي الجزء : 1 صفحة : 248
در آنها بكنيم، چون خداوند بر همه چيز قادر است ممكن است آب را خلق كند و
به همين ترتيب از آب زمين و آسمانها خلق شود. بنابراين متكلمين ظاهر اين الفاظ
را اخذ كردند.
شايد فلاسفه نمي توانسته اند اين مطلب را هضم كنند، لذا مجبور شدند آن را
توجيه كنند; و من اگر بخواهم تفصيل توجيه فلاسفه را براي شما بگويم
طولاني ميشود و شايد مفيد هم نباشد. اما اجمالش اين است كه ميگفتند ما دو
عالم داريم : يكي عالم خلق، كه عبارت از عالم ماده است ; و ديگر عالم امر، كه
عبارت از عالم مجردات است .
آيه شريفه هم ميگويد: (الاله الخلق و الامر)[1] از براي خداست خلق و امر،
ميگفتند: در اين آيه مراد از "خلق" يعني عالم طبيعت، و مراد از "امر" يعني عالم
مجردات، و به اين علت عالم امر ميگويند كه به صرف امر حق تعالي
موجود ميشود و حالت منتظره اي ندارد، برخلاف عالم ماده كه احتياج به گذشت
زمان دارد; زيرا عالم طبيعت مسبوق به ماده و مدت است . هر يك از موجودات
عالم ماده كه بخواهد موجود شود بايستي كه شرايط مادي و شرايط زماني آن
محقق شود.
بنابر توجيه اينان در آنجا كه حضرت ميفرمايد: "خداوند يك فضاي وسيعي را
خلق كرد" مراد از فضاي وسيع عالم عقول و مجردات است، از آن جهت كه عالم
عقول و مجردات از جهت وجودي خيلي وسعت دارد. و اين كه بعد ميگويد:
"در اين فضاي وسيع باد خلق شد" مراد از باد همان امر حق است، از باب اين كه
همين طور كه باد سريع است و نفوذ دارد امر حق هم نفوذ دارد. و مراد از آب
فيض حق تعالي است ; فيض حق كه شامل تمام عوالم وجود چه عالم عقول و