اسم الکتاب : احكام پزشكي المؤلف : منتظري، حسينعلي الجزء : 1 صفحة : 75
او، و ديگري هتك حرمت جسد مسلمان ; لكن وصيت به امر عقلايي علاوه بر اينكه
عرفا اذن است موضوع هتك را نيز منتفي ميسازد. بنابراين وصيت مورد سؤال جايز
و نافذ ميباشد; ولي بايد به نحوي انجام شود كه در عمل نيز صدق هتك نكند، مثلا
اگر ذكر نام و شناسايي او در نزد عموم يا دانشجويان موجب انتزاع هتك باشد بايد از
ذكر نام و معرفي او خودداري شود.
(151) سؤال : در دانشگاههاي علوم پزشكي از اجساد افرادي كه صاحب ندارند،
براي تشريح و يادگيري دانشجويان استفاده ميشود و يا اعضاي آنها را مثل قلب و
كبد و كليه، اغلب بدون اجازه صاحبان ميت در شيشه ها نگهداري ميكنند. لطفا
نظرتان را در اين مورد بيان فرماييد؟
جواب : حتي الامكان از اجساد غيرمسلمان استفاده كنند، مگر اينكه يافت نشود و
حفظ جان يا معالجه فرد مسلمان متوقف بر آن باشد.
(152) سؤال : آيا ولي فقيه يا حاكم شرع بدون رضايت صاحب ميت ميتواند
حكم به اهداي جنازه به دانشكده پزشكي جهت تعليم نمايد؟
جواب : مشكل است .
(153) نبش قبر مسلمان براي تهيه استخوان و تشريح جايز نيست ; مگر اينكه
حفظ جان مسلمان - هرچند در آينده - متوقف بر آن باشد و تهيه استخوان كافر امكان
نداشته باشد.
(154) سؤال : آيا ميتوان براي تشريح جهت آموزش، به علت كمبود جسد و
استخوان (كه بدون آنها آموزش ممكن نيست) اقدام به نبش قبر غيرمسلمان نمود؟
جواب : نبش قبر كفار اشكال شرعي ندارد، مگر اينكه مفسده اي بر آن مترتب
باشد; و نبش قبر كافري كه در ذمه اسلام ميباشد جايز نيست، مگر اينكه طبق آداب
خودشان جايز باشد.
(155) سؤال : در فرض فوق اگر ندانيم اين قبر متعلق به مسلمان است يا
غيرمسلمان، آيا مجازيم نبش قبر كنيم ؟
جواب : در بلاد اسلام جايز نيست .
(156) سؤال : در صورت كمبود جسد و استخوان، آيا ميتوانيم استخوانهايي را
اسم الکتاب : احكام پزشكي المؤلف : منتظري، حسينعلي الجزء : 1 صفحة : 75