اسم الکتاب : احكام پزشكي المؤلف : منتظري، حسينعلي الجزء : 1 صفحة : 185
واجب نيست ; و چنانچه پيش از ظهر به هوش آيد بنابر احتياط واجب نيت روزه كند
و روزه را بگيرد; و اگر نگرفت قضاي آن را بجا آورد.
(422) اگر مريض پيش از ظهر ماه رمضان خوب شود و از اذان صبح تا آن وقت
كاري كه روزه را باطل ميكند انجام نداده باشد، بنابر احتياط واجب نيت روزه كند و
آن روز را روزه بگيرد و قضاي آن را نيز بجا آورد; و چنانچه بعد از ظهر خوب شود
روزه آن روز بر او واجب نيست و ميتواند افطار نمايد و بايد قضاي آن را بگيرد.
(423) اگر روزه دار عمدا قي كند - گرچه از روي بيماري و ناچاري باشد -
روزه اش باطل ميشود; ولي اگر از روي اشتباه و يا بي اختيار قي كند اشكال ندارد.
(424) سؤال : در بعضي از بيماريهاي دندان، در محيط دهان عارضه اي به نام
"آبسه" ايجاد ميشود كه بعضا توسط مجرايي به داخل محيط دهان باز شده و از آن
موادي (چرك) ترشح ميگردد. با توجه به اين توضيح :
الف : در ايام روزه داري آيا خروج خودبه خود اين مواد از مجاري آبسه (فيستول)
كه طبيعتا با بزاق دهان فرو برده ميشود، مبطل روزه ميباشد؟
ب : آيا خروج عمدي اين مواد توسط عملي ارادي كه دندانپزشك يا خود بيمار
انجام ميدهند، و فرو برده شدن آن همراه با بزاق مبطل روزه ميباشد؟
جواب : در مفروض سؤال عمدا آب دهان را فرو نبرد ولي آنچه بي اختيار فرو
ميرود مانعي ندارد.
(425) سؤال : به دنبال بعضي از اعمال و معالجات دندانپزشكي مانند كشيدن
دندان و...، تا مدتي خون و ترشحات ديگر از محل مورد نظر به محيط دهان وارد
ميگردد; لطفا بفرماييد:
الف : آيا فروبردن اين ترشحات مبطل روزه ميباشد؟
ب : فروبردن سهوي اين ترشحات چه حكمي دارد؟
ج : به طور كلي فروبردن خون كه از محل كشيده شدن دندان تا مدتي جريان دارد و
با بزاق مخلوط ميگردد، چه حكمي دارد؟
جواب : در مفروض سؤال اگر آب دهان را عمدا فرو برد هم حرام است و هم به
روزه ضرر ميزند، ولي از روي سهو يا بي اختيار مانعي ندارد.
اسم الکتاب : احكام پزشكي المؤلف : منتظري، حسينعلي الجزء : 1 صفحة : 185