واجب ترك آن است اگرچه گوشت ذبيحه بواسطه آن
حرام نمىشود.
چهارم- آنكه پيش از بيرون آمدن روح، مغز حرام را كه در تيره پشت است
ببرند.
پنجم- آنكه در جائى حيوان را بكشند كه حيوان ديگر آنرا ببيند.
ششم- آنكه در شب يا پيش از ظهر روز جمعه سر حيوان را ببرند ولى در
صورت احتياج عيبى ندارد.
هفتم- آنكه خود انسان چهارپائى را كه پرورش داده است بكشد.
احكام شكار كردن با اسلحه
مسئله 2610- اگر حيوان حلال گوشت وحشى و يا اهلى را كه وحشى شده با
اسلحه شكار كنند، با پنج شرط حلال و بدنش پاك است:
اول- آنكه اسلحه شكار مثل كارد و شمشير برنده باشد، يا مثل نيزه و
تير، تيز باشد كه بواسطه تيز بودن، بدن حيوان را پاره كند و اگر بوسيله دام يا چوب
و سنگ و مانند اينها حيوانى را شكار كنند پاك نمىشود و خوردن آن هم حرام است. و
اگر حيوانى را با تفنگ شكار كنند، چنانچه گلوله آن تيز باشد كه در بدن حيوان
فرورود و آنرا پاره كند پاك و حلال است، و اگر گلوله تيز نباشد بلكه با فشار در
بدن حيوان فرورود و حيوان را بكشد؛ يا بواسطه حرارتش بدن حيوان را بسوزاند و در
اثر سوزاندن، حيوان بميرد پاك و حلال بودنش اشكال دارد.
دوم- كسيكه شكار ميكند، بايد مسلمان باشد يا بچه مسلمان باشد كه خوب
و بد را بفهمد و اگر كافر يا كسيكه اظهار دشمنى با اهل بيت پيغمبر صلّى اللّه عليه
و اله را مىكند حيوانى را شكار نمايد، آن شكار حلال نيست
سوّم- اسلحه را براى شكار كردن حيوان بكار برد و اگر مثلا جائى را
نشان كند و اتفاقا حيوانى را بكشد، آن حيوان پاك نيست و خوردن آن هم حرام است.
چهارم- در وقت بكار بردن اسلحه نام خدا را ببرد و چنانچه عمدا نام
خدا را نبرد شكار حلال نميشود ولى اگر فراموش كند اشكال ندارد.