اسم الکتاب : محاسبه نفس یا روش پیشگیری از وقوع جرم (ترجمه محاسبة النفس) المؤلف : سید بن طاووس الجزء : 1 صفحة : 113
همديگر بديهى و ثابت است و نياز به اثبات ندارند مثلا كيست كه
تأثير چشم و گوش، معده، ريه و قلب و ... را در همديگر منكر شود و بهرههايى كه
اعضاء بدن به يك ديگر مىدهند و يا رنجهايى را كه از رنج عضوى متحمل مىگردند
انكار نمايد.
چو عضوى به درد آورد
روزگار دگر عضوها را نماند قرار چون خداوند همه چيز را به اندازه آفريده و هر چه
را به آن نياز داشته داده بنا بر اين ممكن نيست آن چيزها كه در مجموع عالم هستى را
تشكيل مىدهند بىحساب باقى بمانند. ابتدا به اطراف خود نگاه كنيد و در موضوع مورد
بحث بينديشيد و آنگاه آيه 3 سوره طلاق را بنگريد كه مىفرمايد:
وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ
عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ
لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْراً هر كس بر خداوند توكل كند خدا او را كافى است، همانا امر و
فرمان خدا در همه جا در حال اجرا است و خداوند براى هر چيزى اندازه قرار داده است.
پس همه چيز به اندازه و
مقدار و روى قاعده و حساب آفريده شده بنا بر اين امكان ندارد چيزى بىاندازه و
بىحساب باقى بماند.
غفلت آدمى از حساب و به
فراموشى سپردن احصاء دليل بر نبودن اين دو نيست. ضربه انتباه و چكش آگاهى لازم است
كه مغز خفته را بيدار كند و او را با حسابى كه در خود او جمع است و در موجودات
اطرافش نيز وجود دارد آشنا سازد و در آن موقع است كه
اسم الکتاب : محاسبه نفس یا روش پیشگیری از وقوع جرم (ترجمه محاسبة النفس) المؤلف : سید بن طاووس الجزء : 1 صفحة : 113