اسم الکتاب : کشف الیقین ت آژیر المؤلف : علامه حلی الجزء : 1 صفحة : 346
بار ديگر خود را روى پدر انداخت و پيامبر 6 ديگر بار در گوش
او نجوايى كرد و اين بار فاطمه بخنديد. چون پيامبر 6 رحلت كرد چگونگى امر را از
فاطمه (س) پرسيدم و او گفت: هنگامى كه خود را روى پدر انداختم به من گفت كه از اين
بيمارى مىميرد و من گريستم و بار ديگر خود را بر روى او افكندم و پيامبر 6 به
من خبر داد كه من زودتر از هر عضو ديگر اهل بيت به او خواهم پيوست و گفت كه من
بانوى زنان بهشت هستم مگر مريم دختر عمران، پس سرم را بلند كردم و خنديدم[1].
انس[2]- مىگويد: پيامبر 6 فرمود: تو را
چهار زن از جهانيان كافى است: مريم دختر عمران، آسيه دختر مزاحم و زن فرعون، خديجه
دختر خويلد و فاطمه (س) دختر محمّد 6.
[1] علّامه مجلسى در بحار الانوار 37/ 40 ذيل خبرى
به همين مضمون مىگويد:
« اين استثنا در سخن پيامبر6
كه« مگر آن چه خداوند براى مريم قرار داده است» با روايات اهل سنّت، همسوست و
اخبار متواتر را خواهيم آورد كه فاطمه( س)، بانوى زنان جهانيان است از پيشينيان تا
پسينيان. و شايد مفهوم بانو بودن زنان منحصر در اوست مگر مريم كه بانوى زنان جهان
خود است.» اينك مىگوييم: در برخى از اخبار رسيده است كه پيامبر6 فرمود: فاطمه(
س)، بهترين زن در ميان امّت من است الّا آن چه مريم زاده است.
« به فرض درستى اين خبر، آشكارتر
آن است كه« الّا» به مفهوم واو عاطفه باشد و واژه« الّا» در زبان عربى چنان كه در«
مغنى اللبيب» و جز آن تصريح شده به معناى واو آمده است و پس از آن جملهاى كه«
الّا» پيش از آن آمده است در تقدير است و دليلش هم سياق آن مىباشد و بدين ترتيب،
سخن چنين خواهد بود:
« فاطمه، بهترين زن در ميان امّت
من است و بهترين زنان امّت، كسى است كه او مريم را زاييد»، و مقصود از آن كه مريم
او را زاييد عيسى( ع) است.» شيخ على نمازى در مستدرك سفينة البحار 8/ 251 سخنى
دارد كه چكيده آن همين است. نيز مىگوييم مىتوان به فرض درستى اين خبر، حديث اوّل
را همين گونه تأويل كرد، پس درنگى بايد.