اسم الکتاب : فرحة الغری ت علامه مجلسی المؤلف : سید بن طاووس الجزء : 1 صفحة : 15
حياته».
از اينجا مىتوان جلالت
اين فرزند را دانست، و به موهبتى كه خداوند از فضل و علم و تقوا و زهادت در دين و
دنيا، بدو ارزانى داشته بوده، پى برد.
پدر سيّد عبد الكريم،
يعنى جمال الدّين أبو الفضائل أحمد، در مقايسه با خود عبد الكريم، و رضى الدّين
على بن طاوس مشهور، يعنى برادر نامورش، كمتر مورد توجّه قرار گرفته است. پندارى آوازه
برادر و فرزند اندكى چهره وى را به انزوا كشانيده.
آن گونه كه مىدانيم
جمال الدّين أبو الفضائل أحمد شاعر بوده و آثارى چند پديد آورده است. وى دانشمند
توانگرى محسوب مىشده و حاكم مغول ملك بزرگى در حلّه بدو داده بوده است. گويا
تقسيم چهارگانه حديث به «صحيح» و «حسن» و «موثق» و «ضعيف» در حديثشناسى شيعى از
سوى او مطرح شده و به دست شاگردش، علّامه حلّى، تشريح و ترويج گرديده باشد. او
همچنين آراء كلامى ويژهاى داشته است.
درگذشت وى به سال 673 در
حلّه رخ داده.
از خود سيّد عبد الكريم،
با همه برجستگىاش در دانش و ادب و توانائىاش در نگارش و سرايش، تنها دو اثر
مىشناسيم: يكى فرحة الغرى و ديگرى الشّمل المنظوم في مصنّفى العلوم.
در باره فرحة الغرى پس
از اين، بشرح، سخن خواهد رفت؛ و امّا در باره الشّمل المنظوم، علّامه شيخ آقا بزرگ
طهرانى (ره) مىفرمايد:
«قال ... تقى الدّين الحسن
بن داود الحلّى انّه ليس لأصحابنا مثله، و نقول: اللّهمّ ارزقنا زيارته و
الاستفادة منه».
فرحة الغرى
همواره ميزان يكپارچگى،
استقرار و همبستگى جامعه شيعه، به ميزان فعّاليّت عالمان دين و چند و چون آن،
بستگى داشته است. اين عالمان دين بودهاند كه در جامعه شيعى از راه تدريس و تأليف
و وعظ و گزاردن آداب و سنن و نقض استيزههاى ستيهندگان و پاسخگوئى به شبهات و
تبيين جايگاههاى التباس، جامعه شيعيان را از پراكندگى و تشتّت- كه همواره يك
اجتماع عقيدتى در معرض آن است- بركنار داشته و
اسم الکتاب : فرحة الغری ت علامه مجلسی المؤلف : سید بن طاووس الجزء : 1 صفحة : 15