اسم الکتاب : تسلیة العباد در ترجمه مُسکن الفؤاد المؤلف : شهید ثانی الجزء : 1 صفحة : 141
استماع مردان بيگانه صداى زنان را و لطمه و خراش روى و كندن
موى و امثال آن. و برين امور حمل مىشود آنچه وارد شده است در نهى از ندبه و نوحه
سرايى و پيغمبر خداى- 6- فرموده است:
«انا برىء ممّن حلق و
صلق.»
: «من بيزارم از آنكه در
مصيبتى موى بتراشد و فرياد بر آورد.»[1] و آن حضرت
به صديقه طاهره- سلام الله عليها- فرمود: (هنگامى كه جعفر بن ابى طالب- 8- شهادت يافت)
«لا تدعين بويل و لا
ثكل و لا حرب و ما قلت فيه فقد صدقت»
[2] «مخوان به واى و نه چون
زنى كه فرزندش مرده باشد يا مالش را برده باشند و آنچه در بارهاش گويى، راست
باشد.» و از ابى مالك اشعرى است از پيغمبر خداى- 6-:
«النائحة اذا لم تتب
تقام يوم القيامة و عليها سربال من قطران»
:[3] «زنان نوحهگر اگر بميرند و توبه
نكرده باشند، روز قيامت برانگيخته مىشوند و بر آنها پيراهنى از قطران باشد.» و از
ابى سعيد خدرى است و گفته است رسول خداى- 6- لعنت فرموده است بر
زنان نوحهگر و آنان كه گوش به آواز آنها دهند.[4] و از آن حضرت- 6-
است كه فرمود:
«ليس منّا من ضرب
الخدود و شقّ الجيوب.»
[5]: «از ما نيستند آنان كه
به رويهاى خود لطمه زنند و گريبانهاى خود را چاك دهند».
اين نهى محمول به
نوحهگرى بر باطل است، چنان كه از روايات ظاهر مىشود و به اين روايت جمع مىشود
بين اين روايات و بين اخبار سابقه.
و اما الخاتمه
مشتمل بر فوائد مهمه و
مستحب است تعزيتدارى اهل و كسان متوفى استحبابى مؤكد، و لفظ تعزيه، تفعله
[1] صحيح مسلم 1: 100؛ سنن النسائى 3: 20 سنن ابن
ماجه 1: 505؛ الجامع الصغير 1: 415.
[2] الفقيه 1: 176: لا تدعي بذل و لا ثكل و لا
حرب.»
[3] خصال 226؛ مسند احمد 5: 342؛ صحيح مسلم 2:
644؛ سنن ابن ماجه 1: 504.
[4] مسند احمد 3: 65؛ سنن ابى داود 3: 194؛ الجامع
الصغير 2: 408.