اسم الکتاب : الطرائف ت داود إلهامی المؤلف : سید بن طاووس الجزء : 1 صفحة : 141
منظور از «أَبْناءَنا» حسن و حسين و «نِساءَنا» فاطمه و از «أَنْفُسَنا» تنها على 7 بوده است[1].
ابن حجر هيثمى در كتاب «الصواعق المحرقه»
مىگويد: دارقطنى روايت كرده كه على 7 در روز شورى عليه كسانى كه در
آنجا جمع شده بودند، حاضر شد و فرمود: شما را به خدا سوگند مىدهم آيا در شما كسى
هست كه از من به رسول خدا 6 نزديكتر باشد؟ و آيا كسى
هست كه خداى عز و جل او را نفس رسول خدا 6 و فرزندان
او را فرزندان رسول خدا 6 و همسر او را زنان رسول خدا
6 خوانده باشد، همه اقرار كردند كه شهد اللَّه، نه ...[2].
شأن نزول آيه: إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ
رَسُولُهُ ..: از
جمله رواياتى كه در خصايص على 7 وارد شده، روايتى است كه ثعلبى در
تفسير آيه: إِنَّما
وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ ..[3]. روايت كرده و گفت: سدى و عتبة
بن ابى الحكيم و غالب بن عبد اللَّه، گفتند: از اين آيه منحصرا على بن ابى طالب
7 اراده شده است زيرا از كنار او سائلى عبور كرد و او در مسجد در حال
ركوع بود و انگشتر خود را به سائل بخشيد.
اين روايت را زمخشرى نيز در كتاب «الكشاف»
در تفسير آيه:
إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ .. نقل كرده است[4].
و اين روايت را ثعلبى به چند طريق نقل كرده
است، از جمله آنها نقلى است كه سند آن به «عباية بن الربعي» منتهى مىشود وى گفت:
عبد اللَّه بن عباس روزى در كنار زمزم نشسته بود و براى مردم از قول پيامبر حديث
نقل مىكرد، ناگهان مردى