اسم الکتاب : الطرائف ت داود إلهامی المؤلف : سید بن طاووس الجزء : 1 صفحة : 124
خدايا من
به سبب مقدم داشتن على 7 بر همه مردم پس از پيغمبر به فرمان خود
پيغمبر به تو تقرب مىجويم و اين دين من است[1].
انكار خلافت على (ع) برابر با انكار نبوت
پيامبران است
در كتاب «شواهد التنزيل» به سند خود از «عبد
اللَّه بن عباس» در تأويل آيه شريفه: وَ اتَّقُوا فِتْنَةً لا تُصِيبَنَّ الَّذِينَ ظَلَمُوا مِنْكُمْ
خَاصَّةً وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقابِ[2].
(از فتنهاى بپرهيزيد كه تنها به ستمكاران
شما نمىرسد بكه همه را خواهد گرفت چرا كه ديگران سكوت كردهاند و بدانيد خداوند
كيفر شديد دارد).
گفت: چون آيه نازل شد پيامبر اكرم 6 فرمود:
«من ظلم عليا مقعدى هذا بعد وفاتى فكانّما
جحد نبوّتى و نبوّة الأنبياء قبلى»
[3]: (هر كس به على ظلم كند در نشستن
وى به جاى من پس از وفاتم، گويا نبوت مرا و پيامبران گذشته را انكار كرده است).
در كتاب ابو عبد اللَّه محمد بن على سراج
است در تأويل آيه به سند خود به عبد اللَّه بن مسعود او گفت: پيامبر به من فرمود
اى پسر مسعود بر من
از اين مناظره و مناظرات و اشعار
و سخنان ديگر مأمون چنين بر مىآيد كه وى معتقد به عقائد شيعه بوده و از عقائد
شيعه با تمام وجود دفاع مىكرده است ولى شيعه بودن وى منافات ندارد كه طبق نقل مورّخان
و محدثان شيعه به خاطر رياست، امام زمان خود، حضرت على بن موسى الرضا( 7) را مسموم كند زيرا طبق منطق پدرش« الملك عقيم» ملك و رياست پدر و مادر
نمىشناسد چنان كه به خاطر رياست برادرش امين را نيز به قتل رساند و اين خطر رياست
است و نظائر آن در تاريخ فراوان مىباشد.